Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 30 år som nettopp har avsluttet en 6 mnd "kur" med Marevan, etter jeg hadde flere blodpropper på begge lungene oktober-00.

Jeg savner innformasjon fra egen lege, da han selv sier han vet svært lite om bodpropp på så unge kvinner. Da jeg var innlagt på sykehus i oktober var der en ung lege som fortalte meg at skulle jeg ut å reise, feks med fly eller buss, eventuelt bli gravid, måtte jeg bruke blodtynnende sprøyter før og under reisen, eventuelt gaviditeten. Stemmer dette?

Jeg fikk også beskjed om å bytte arbeid, noe som jeg ikke har gjort. Jeg er nemlig bussjåfør! Sitter og kjører i opp til ti timer pr dag, med pause ca 15 min annenhver time. Ofte får jeg ikke disse pausene pga stor trafikk. Er dette da like farlig som for eksempel lange fly turer? Har jeg noen rettigheter til omskolering i dette tilfellet? Det er jo ikke så lett å bare bytte arbeid!

Har også hatt endel smerter etter blodproppene på venstre side av brystet. Legen sier det er fordi jeg hadde en stor "propp" på lungeposen der. Dette merker jeg spesielt når jeg er på arbeid i stresset trafikk, eller ellers når jeg blir stresset. Er dette også normalt, og eventuelt hvor lenge vil det vare?? Det kan være fryktelig vondt i perioder!

Dette var mye på en gang, men min egen lege sier somsagt at han ikke har så greie på saker som dette+ at han er nå selv sykemeldt på tredje mnd, så jeg vet ikke hvem jeg skal henvende meg til.

Vennlig hilsen Alva

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28118-etter-blodpropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Der er nok farligere for blodpropp å være flypassasjer eller busspassasjer i 10 timer enn å kjøre buss som sjåfør. Problemet er nemlig å sitte helt i ro uten å bruke muskulaturen i leggene. Muskulaturen i leggene bidrar til å pumpe blodet så det ikke står stille. Som sjåfør bruker du føttene hele tiden ikke sant - inn og ut med pedaler. Jeg vil derfor tror det ikke var nødvendig å be deg skifte arbeid, men dersom du måtte skifte arbeid på grunn av dette, ville du nok ha rett på hjelp til omskolering.

Ved langvarige flyreiser bør du prøve å få plass mot midtgangen slik at du har anledning til å reise deg opp og bevege deg litt av og til. Du bør kle deg å løse klær, drikke rikelig men unngå alkohol.

Du bør unngå å bruke østrogenholdige legemidler, både p-piller og seinere østrogener for overgangsalderplager, fordi østrogener øker trombosefaren.

Behovet for blodtynnende sprøyter ved lange reiser og under eventuellt svangerskap synes jeg også er vanskelig å vurdere. Nå ikke legen din kan svare skikkelig på dette, synes jeg du kan be om en henvisning til spesialist i indremedisin for å få vurder dette nærmere.

Ved blodpropper blir det ofte en betennelse i lungehinnen, kanskje det er litt arr etter dette du fortsatt kjenner som disse smertene. Det som er viktig er å være sikker på at dette ikke er symptom på nye propper. Det kan også være en grunn for å be om henvisning til spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28118-etter-blodpropp/#findComment-114169
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...