Gå til innhold

penis har krympet


stocks

Anbefalte innlegg

Dette er et penis spørsmål og noe jeg har lurt på noen år. Jeg er nå 42 år. Har vært sammen med min forlovede i snart 4 år og vi har et godt forhold, både seksuelt og ellers. Jeg har ikke et mindreverdighetskompleks i forhold til penis størrelse og er oppmerksom på at den ligger innenfor normalen. Som tenåring målte jeg størrelsen slik som sikkert mange andre har gjort. Størrelsen var da 14.8 cm, noe jeg faktisk husker den dag i dag. Den stod av seg selv både når jeg ville det og noen ganger når jeg helst ikke ønsket det. Alt var som det skulle være. De siste 5 årene har den krympet. Jeg følte meg som en idiot som faktisk målte den for noen uker siden. Noe jeg ikke har gjort siden tenårene. Jeg målte den til 12.2 cm. Som tidligere nevnt, vi har et godt sexliv. Min forlovede bryr seg ikke, men det har vært et irritasjonsmoment for meg. Har aldri tenkt tanken på større penis og slikt, men vil jo heller ikke miste de centimeterne jeg faktisk har. Jeg merker på alderen at jeg ikke akkurat er en tenåring mer. Den står ikke av seg selv, og stivheten er ikke som før. Jeg har ikke problemer med å gjennomføre samleie, men ikke alltid like enkelt å få den inn. Penis får ikke størrelsen sin før den kommer inn i vagina og etter samleiet har begynt. Stivheten er delvis tilstede etterhvert som bevegelsene kommer i gang, men forsvinner etterhvert som tempoet roer ned. Jeg må til en viss grad styre bevegelsene selv gjennom samleiet og det er slutt på den tiden hun kan sitte oppå. Det har aldri vært et problem med å komme for tidlig. Vi har snakket litt om problematikken. Min samboer har nok en følelse av at jeg ikke tenner like mye på henne, men har vel også forstått at dette ikke har noe med henne å gjøre. Det å miste noen centimeter er vel noe som opptar meg mer enn henne. Men en gang i det blå (ett par ganger i året) og da om morgenen så er den i samme størrelse som som i tenårene. Da er plutselig alle centimeterne tilstede. Det varer nok til at hun ser det, men ikke lengre. Vi bruker å kalle det årets reisning. Men hvor blir det av disse centimeterne resten av året? De kan jo ikke bare forsvinne? De få gangene den er slik om morgenen har det vært i sammenheng med at blæren er full. Det har vel også vært noen diskrete spørsmal fra hennes side om den stod i full blomst med mine ekser. Noe den gjorde, men krympingen har jo skjedd de siste 5 årene og har nok ingen sammenheng med henne. Har dette noe med blodgjennomstrømningen å gjøre? Skjønner det med stivheten, men også de litt over 2 centimeterne? Har et greit kosthold, men kanskje ikke det beste. Arbeider som nattvakt, noe jeg har gjort de siste 10 årene. Røyker 15-20 cigaretter pr. dag (har nå fått resept på røykeslutt tabletter, men det har mer med lysten til å slutte å røyke). Alkoholinntaket er beskjedent. Hva er årsaken, og hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

petter smart

Dette kan skyldes to ting.

Den viktigste er nok at du ikke blir like hard som før. Kroppen pumper ikke like mye blod inn i penis og denne blir derfor ikke like stor. Alle kan ha store forskjeller i lengde avhengig av stivhet/opphisselse.

Det kan også i en viss grad skyldes fett på kroppen rundt roten av penis. Dersom man legger på seg i dette området vil en mindre del av penis være synlig.

Når det gjelder stivhet, har du prøvd en penisring? Denne kan holde på en ereksjon i relativt lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Isachsen, Sexolog

Man gjør regning med at penis i gjennomsnitt senker seg en grad for hvert år som går. At morgenereksjonen er den mest struttende, er også vanlig. Kan du ikke slå deg til ro når din forlovede sier at størrelsen ikke teller? Det er dessuten vanlig at penis krymer litt med årene, etter som kollagenfibrene som omslutter de tre svamplegmene i penis blir mindre stive og det er mindre blod som holder seg i penis. Det skjer svært ofte fordi “ventilene” som skal holde blodet i penis lekker litt etter som årene går. Det kan hjelpe å slutte å røyke. Forskere har funnet ut at blodtilførselen til penis blir bedre allerede en dag etter at siste sigarett er tatt. At du holder deg i god form og spiser fornuftig mat og er spesielt oppatt av lavt kolesterol, er dessuten viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...