motton Skrevet 26. mai 2001 Del Skrevet 26. mai 2001 Jeg har en far på 61 år som har hatt lungeemfysem i ca 4 år. Jeg synes ikke han får noen god oppfølging av legen/legene, han får fornyet sin sykemelding (skal være sykemeldt i 1 år før han blir uføretryggdet)og nye resepter på blodtrykk medisin samt asmamedisin. Jeg synes han har blitt mye mer redusert den siste tiden mye forkjølet og mye hosting. Han vil ikke gå turer eller noen annen form foraktivitet . Hva kan vi forvente oss? Er det bedre for denne sykdommen å oppholde seg i varmer strøk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28121-legekontroll-av-lungeemfysem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 27. mai 2001 Del Skrevet 27. mai 2001 Lungeemfysem er faktisk en sykdom som krever egeninnsats for at man skal kunne holde denne i sjakk. Pasientene blir ikke helbredet , men sykdommen kan stoppe opp på det daværende tidspunkt. Hvorfor din fars lege ikke følger dette opp, vet jeg selvsagt ikke. Men jeg kan gi en del generelle råd om hva som kan gjøres for å få sykdommen til å stabilisere seg. Først og fremst - røykestopp. Dette er den beste medisin noen kan gi seg selv, da røyking er den direkte årsak i over 90 % av sykdomstilfellene. Mange steder finnes det rehabiliteringsopplegg. Glittreklinikken og Granheim Lungesykehus er glimrende eksempler på dette. Adgang dit får man ved at legen søker pasientene dithen. Det er relativt lange ventelister, så søk snart. Å gå turer er viktig. De behøver ikke være lange, men de gir de store muskelgruppene opptrening, slik at disse ikke trenger så mye oksygen. Dermed kan pasientene fungere bedre. Man pleier også gi kostholdsveiledning, frukt og grønnsaker er meget bra, bl a.Det er også viktig å drikke rikelig, slik at det blir lettere å hoste opp slimet. Fysioterapi er viktig. Så det er mange ting man kan gjøre, men legen må skrive henvisning både til opptreningskurs og fysioterapi. Enkelte treningssentre kan brukes, men dette må betales selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28121-legekontroll-av-lungeemfysem/#findComment-114280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.