Gjest Hjertet i halsen Skrevet 26. mai 2001 Del Skrevet 26. mai 2001 Hei! Jeg har hørt om flere som tar blodfortynnedes midler i svangerskapet sitt, fordi de ved forige fødsel merket at de hadde en spesiel sykdom elelr noe spesielt med blodet som gjør at man lettere kan få blodpropp ved fødsel eller etter fødsel.Jeg har i familien masse av hjerte og karsykdommer, min far har operert hjertet en gang og har hatt masse hjerteproblemer, min besterfar døde av blodpropp og det gjorde min bestemor også. Nå begynner jeg å bli redd disse tingene kan sitte i min kropp også. Hvordan kan legen jeg går hos vite om jeg er veldig motagelig for blodpropp? Jeg har høy blodprosent 13,4, og da kan jo blodte levre seg fortere(har jeg hørt)og da mulig lage blodpropp???Jeg er veldig uvitendes iallt jeg spør om...men jeg håper du kan hjelpe meg på veg.Blodtrykket mitt er bra og allt de sjekker på svangerskapskontrollen er fint, så har jeg noe å være redd for? Jernet mitt var høyt sa legen, den var på 76. Blir litt redd når flere har merket at de må ta blodfortynnedes etter en fødsel(ved neste fødsel)Og hvis man ikek vet dette før fødselen kan det være forsent!!! Noen ganger(svært skjelden) så har jeg kjennt en slags stikking i overarmen min, som stikker veldig kraftig også blir det borte igjen, er dette tegn på blodpropp? Håper du kan hjelpe en småredd gravid i 22 uke. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28125-blodpropp-v-eller-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Svar til Hjertet i halsen. Du engster deg sannsynligvis helt unødig. Man gir ikke gravide "blodfortynnende" tabletter under svangerskapet. Noen meget få kvinner med helt spesielle tilstander får en type heparin (i sprøyteform) under graviditeten, men dette er nærmest rariteter. Personer med enkelte arvelige tilstander (mangel på spesielle blodfaktorer som har med oppløsning av propper å gjøre), blir antikoagulert ("blodfortynnet") etter fødselen, vel og merke hvis de har hatt komplikasjoner med proppdannelse. Noen av disse vil måtte spesialbehandles under fremtidige svangerskap, men - som sagt - dette er sjeldne tilstander. Din blodprosent er helt normal, og har ingenting med evnen til å danne propper å gjøre. Gled deg over svangerskapet og gjør det til en hyggelig opplevelse, uten din uberettigete engstelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28125-blodpropp-v-eller-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-114647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.