Gå til innhold

skille mellom borderline og bipolar


Gjest lurende frøken

Anbefalte innlegg

Gjest lurende frøken

Hvordan skiller gode psykiatere/psykologer mellom disse? Mtp feildiagnostiserting etc. Hva gjør man når alle tidligere har sluttet seg til bipolardiagnosen og tilstanden er utviklet seg siste året til å bli Rapid Cycling? Nåværende mener det er EUP fordi skiftene går så fort, men har aldri før i mitt liv vært slik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurende frøken

Vil tro det kommer litt an på hvor gammel du er og hva som får deg til å svinge.

Rundt de 40 år. Som lite søvn og mye å gjøre/stress gjør opp.

Før har det vært "kun" perioder i årstider. Nå er det løpt løpsk, svinger ofte. Er ikke noen årsaker hos andre eller mine omgivelser som skulle tilsi at jeg synker ned i en depresjon f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt de 40 år. Som lite søvn og mye å gjøre/stress gjør opp.

Før har det vært "kun" perioder i årstider. Nå er det løpt løpsk, svinger ofte. Er ikke noen årsaker hos andre eller mine omgivelser som skulle tilsi at jeg synker ned i en depresjon f.eks.

Jeg fikk borderline-diagnosen for ca 10 år siden. I dag er den endret til ptsd + en mulig rapid cykling bipolar (bl.a)

Har litt følelsen av at diagnoser blir satt utfra hva som er "på moten" akkurat nå. For 10 år siden fikk så og si alle yngre jenter med selvskadingsproblematikk borderlinediagnosen. Nå er det bipolar som er mer brukt. Jeg tror bipolar er mer riktig, da det er mulig å underdiagnostisere mer, som rapid cykling, eller depresjoner uten manier, eller depresjoner med hypermanier osv osv.

Men, er nok ikke lett å skille mellom de to. Men tviler på at borderline-diagnosen fortsatt gjelder på deg utfra "myten" om at den brenner ut rundt 30årsalderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurende frøken

Jeg fikk borderline-diagnosen for ca 10 år siden. I dag er den endret til ptsd + en mulig rapid cykling bipolar (bl.a)

Har litt følelsen av at diagnoser blir satt utfra hva som er "på moten" akkurat nå. For 10 år siden fikk så og si alle yngre jenter med selvskadingsproblematikk borderlinediagnosen. Nå er det bipolar som er mer brukt. Jeg tror bipolar er mer riktig, da det er mulig å underdiagnostisere mer, som rapid cykling, eller depresjoner uten manier, eller depresjoner med hypermanier osv osv.

Men, er nok ikke lett å skille mellom de to. Men tviler på at borderline-diagnosen fortsatt gjelder på deg utfra "myten" om at den brenner ut rundt 30årsalderen

Selvskading ligger veldig fjernt fra meg. Stikker jeg meg på fingeren når jeg syr, er det fullt hyl:P

Er det vanlig i psyk.verdenen å tenke at borderline brenner ut når man er passert de 30 eller mer noe folk der ute tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvskading ligger veldig fjernt fra meg. Stikker jeg meg på fingeren når jeg syr, er det fullt hyl:P

Er det vanlig i psyk.verdenen å tenke at borderline brenner ut når man er passert de 30 eller mer noe folk der ute tror?

Er vel en slags myte, men er (var) nok ganske mange innen psyk.verdenen som så det sånn.

Har du sett diagnosekriteriene til borderline? Jeg vet at jeg kun "passer inn" i nok punkter i svært stressede situasjoner, derfor er den mer eller mindre fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurende frøken

Er vel en slags myte, men er (var) nok ganske mange innen psyk.verdenen som så det sånn.

Har du sett diagnosekriteriene til borderline? Jeg vet at jeg kun "passer inn" i nok punkter i svært stressede situasjoner, derfor er den mer eller mindre fjernet.

Fant de og fylte ut jeg:)

1) Hektiske bestrebelser med sikte på å unngå å bli forlatt . NEI

2) Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er karakterisert av en pendling mellom ytterlighetene idealisering og devaluering. NEI

3) Identitetsforstyrrelse: Markert og gjennomgående ustabilt selvbilde eller selvfølelse. JA (avhengier av om jeg er dep./hypo)

4) Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggende (eks. pengesløsing, ukritisk seksualliv, rusmiddelmisbruk, uvøren bilkjøring, spiseorgier). NEI

5) Gjentatte selvmordsforsøk eller selvmordstrusler eller selvbeskadigende adferd. NEI

6) Følelsesmessig ustabilitet som skyldes følelsesmessig overreaksjon ( eks. intense episoder med nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer et par timer og sjelden mer enn noen få dager). NEI / JA (i hyp. kan bli mye gladere over en ting, når dep. kan ta triste nyheter mer til meg)

7 Kronisk følelse av tomhet. NEI

8) Intense sinnesreaksjoner eller vanskeligheter med å kontrollere sinnet ( eks. hyppige raseriutbrudd, konstant sinne, stadige slosskamper). NEI

9) Tendens til paranoid tenkning eller alvorlige dissosiative symptomer ved alvorlig stress. NEI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de og fylte ut jeg:)

1) Hektiske bestrebelser med sikte på å unngå å bli forlatt . NEI

2) Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er karakterisert av en pendling mellom ytterlighetene idealisering og devaluering. NEI

3) Identitetsforstyrrelse: Markert og gjennomgående ustabilt selvbilde eller selvfølelse. JA (avhengier av om jeg er dep./hypo)

4) Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggende (eks. pengesløsing, ukritisk seksualliv, rusmiddelmisbruk, uvøren bilkjøring, spiseorgier). NEI

5) Gjentatte selvmordsforsøk eller selvmordstrusler eller selvbeskadigende adferd. NEI

6) Følelsesmessig ustabilitet som skyldes følelsesmessig overreaksjon ( eks. intense episoder med nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer et par timer og sjelden mer enn noen få dager). NEI / JA (i hyp. kan bli mye gladere over en ting, når dep. kan ta triste nyheter mer til meg)

7 Kronisk følelse av tomhet. NEI

8) Intense sinnesreaksjoner eller vanskeligheter med å kontrollere sinnet ( eks. hyppige raseriutbrudd, konstant sinne, stadige slosskamper). NEI

9) Tendens til paranoid tenkning eller alvorlige dissosiative symptomer ved alvorlig stress. NEI

Er vel fortsatt 5 "ja" av 8?

Som da igjen sier at....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bipolar har lengre perioder (dager til måneder) hvor en er oppe _eller_ nede. Selv ved rapid cycling er det _ekstremt_ sjelden med opp og nedturer innenfor et døgn.

Eupf har i tillegg: svart/hvitt tenkeing i forhold til andre, brått uforutsigbart og inadekvat sinne, manglende evne til å kontrollere sinne, identitetsforstyrrelse (hvem er jeg?), manipulerende selvskading, dårlig impulskontroll.

Pers forst er en umoden personlighet som viser seg vedvarende fra overgangen ungdom til voksen. En får ikke pf 40 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...