Gå til innhold

Jobb og psykisk helse


Gjest vil jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest vil jobbe

Hva slags hjelp har man krav på fra nav når man har en psykisk helse å ta hensyn til? Jeg har blitt bedt om å søke jobb selv og velge selv om jeg vil være åpen om min psykiske helse. Jeg har til og med blitt rådet til ikke å fortelle noe om at jeg sliter psykisk. Jeg fikk meg en kraftig smell sist jeg gikk ut i jobb. Ingen visste at jeg slet og folk begynte å se rart på meg og komme med lite hyggelige kommentarer. Jeg er så redd for å bli mobbet sosialt fordi jeg sliter. Jeg greier ikke alle de sosiale kravene om å hele tiden være glad og pratsom. Det er så slitsomt. Noen her som har gode erfaringer om å finne en jobb som passer dem på tross av at de sliter? Jeg har nesten utviklet angst for nav nå. Har møtt mange nedlatende holdninger fordi de forstår ikke hvordan det er å ha det vondt psyksisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest langt i fra happylitium

Hei,

NAV har i flere år (i forbindelse med opptrappingsplanen) fått midler for å sette inn tiltak spesielt rettet mot folk med psykiske lidelser. Det er bl.a ansatt en ressursperson i hvert fylke for å lede prosjekter rettet mot den gruppen. Det heter Vilje viser vei. Jeg vet ikke så mye om det, men vet at det er store ulikheter rundt forbi om hva de gjør. Det er nok helt sikkert ganske ulikt hvem som ev. får tilbud på dette grunnlaget. Spør på ditt lokale NAV-kontor, si at du kjenner til Vilje viser vei og se om du får noe napp for litt mer tilrettelegging.

http://www.nav.no/1073745678.cms

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Hei :) Har du erklæring fra lege på at du har psykiske problemer, eller er det noe du bare vet med deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Tror det mest nærliggende for deg da er en arbeidsmarkedsbedrift...

Man finner ikke mange som ansetter folk, som har broket arbeidshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolar II-diagnose

Det jeg vet om NAV er at det er alfa og omega å få en god saksbehandler. Har du fått en som ikke jobber for 'din' sak, så hør om det er muligheter for å få en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår ikke helt hva du vil at NAV skal hjelpe deg med.

Vil det ikke være best å prøve å finne en jobb der du ikke trenger "å være så sosial"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vil jobbe

Jeg forstår ikke helt hva du vil at NAV skal hjelpe deg med.

Vil det ikke være best å prøve å finne en jobb der du ikke trenger "å være så sosial"?

Ja, jeg tenker slik jeg også. Kan føle meg fysisk sliten av å jobbe etter så lang tid utenfor arbeidslivet. Jeg prøver å finne ut hvilke jobber som ikke er så sosiale. Har dere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jobbe

Hei :) Har du erklæring fra lege på at du har psykiske problemer, eller er det noe du bare vet med deg selv?

Jeg har diagonse. Det burde vel holde. Jeg går på rehabilitering nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i utgangspunktet det er positivt at du ikke blir diktert, men får ta dine egne avgjørelser. Det er også det sunneste for både syke og friske. Folk har mange rare assosiasjoner til psykiske lidelser, så det kan være greit å ikke nevne det for for mange og slett ikke i en jobb(søker)situasjon.

Tingen for deg er kanskje å finne noen vikariater og/eller deltidsstillinger til å state med. Begynn forsiktig.

Er du praktisk eller teoretisk anlagt? Ville du for eks. like bedre å føre regnskap enn å reparere et eller annet? Trenger du at det skjer noe nytt og mye variasjon for å holde deg i gang, eller er du dyktig med rutiner? Liker du best fysisk arbeid eller noe mer stillesittende? Har du førerkort? Ville du like å kjøre f.eks. budbil? Ville du kunne trives i fabrikk, på lager eller i en produskjonsbedrift? Liker du å finne ut av tingene selv og lage dine egne arbeidsmønster og rutiner eller foretrekker du oppgaver som i stor grad er fastlagt på forhånd?

Det er lov å prøve å feile litt. Og det er lov å skifte beite.

Å gå på jobb kan være et deilig avbrekk fra egne problemer. De kan man legge vekk når man går inn døra på arbeidsplassen. Så får man heller bakse med dem på fritiden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jobbe

Jeg synes i utgangspunktet det er positivt at du ikke blir diktert, men får ta dine egne avgjørelser. Det er også det sunneste for både syke og friske. Folk har mange rare assosiasjoner til psykiske lidelser, så det kan være greit å ikke nevne det for for mange og slett ikke i en jobb(søker)situasjon.

Tingen for deg er kanskje å finne noen vikariater og/eller deltidsstillinger til å state med. Begynn forsiktig.

Er du praktisk eller teoretisk anlagt? Ville du for eks. like bedre å føre regnskap enn å reparere et eller annet? Trenger du at det skjer noe nytt og mye variasjon for å holde deg i gang, eller er du dyktig med rutiner? Liker du best fysisk arbeid eller noe mer stillesittende? Har du førerkort? Ville du like å kjøre f.eks. budbil? Ville du kunne trives i fabrikk, på lager eller i en produskjonsbedrift? Liker du å finne ut av tingene selv og lage dine egne arbeidsmønster og rutiner eller foretrekker du oppgaver som i stor grad er fastlagt på forhånd?

Det er lov å prøve å feile litt. Og det er lov å skifte beite.

Å gå på jobb kan være et deilig avbrekk fra egne problemer. De kan man legge vekk når man går inn døra på arbeidsplassen. Så får man heller bakse med dem på fritiden.

mvh

Det viktigste for meg er å være i et inkluderende arbeidsliv. Dvs. et sted hvor det er høyt under taket og hvor folk er vennlig. Merker at jeg er sliten både fysisk og psykisk, men hvis jeg kan slappe av og føle at det er greit å være meg tror jeg det kan fungere. Jeg har problemer med å "passe" sammen med alle slags mennesker. Og jeg hater personkonflikter. Har vært borti det før og det ødela meg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er å være i et inkluderende arbeidsliv. Dvs. et sted hvor det er høyt under taket og hvor folk er vennlig. Merker at jeg er sliten både fysisk og psykisk, men hvis jeg kan slappe av og føle at det er greit å være meg tror jeg det kan fungere. Jeg har problemer med å "passe" sammen med alle slags mennesker. Og jeg hater personkonflikter. Har vært borti det før og det ødela meg mye.

Jo, en trivelig arbeidsplass er viktig. Det er selvsagt også viktig å ha arbeidsoppgaver man både liker, opplever menigsfulle og har mulighet for å mestre. Skal vi utelukke parkeringsvakt og telefonselger med en gang?

;-)

Vil du trives best med en jobb der mye skal gjøres sammen med andre, eller en jobb der du er mer for deg selv, tror du?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jobbe

Jo, en trivelig arbeidsplass er viktig. Det er selvsagt også viktig å ha arbeidsoppgaver man både liker, opplever menigsfulle og har mulighet for å mestre. Skal vi utelukke parkeringsvakt og telefonselger med en gang?

;-)

Vil du trives best med en jobb der mye skal gjøres sammen med andre, eller en jobb der du er mer for deg selv, tror du?

mvh

Jeg like best å jobbe selvstendig. Kunne likt å jobbe hjemmefra også, men det er jo greit å se litt folk. Jeg har tenkt på grunder, data, kontor, regnskap, design, støttekontakt, vaskehjelp (helst ikke), postbud bl.a. Helst vil jeg jobbe innen kontor og data eller desing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg like best å jobbe selvstendig. Kunne likt å jobbe hjemmefra også, men det er jo greit å se litt folk. Jeg har tenkt på grunder, data, kontor, regnskap, design, støttekontakt, vaskehjelp (helst ikke), postbud bl.a. Helst vil jeg jobbe innen kontor og data eller desing.

Både innen kontor, data og design finnes det jobber der man ikke trenger være så veldig sosial og det finnes utpregede servicejobber.

Du burde ha gode muligheter til å pensle deg inn på noe du både er dyktig til og som fungerer for deg sosialt. Håper du snart finner noe som kan være en start. Får man først et bein innafor, er det lettere å jobbe seg fram til det man virkelig trives med og fungerer i.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...