Gå til innhold

Vedr. svangerskapspermisjon


Gjest signaturen

Anbefalte innlegg

Gjest signaturen

Når skal den tas ut og hvor lenge varer den?

Og kan far ta ut sin del samtidig som meg?

Kan jeg ta ut ferien min på forskudd? Jeg har termin i mars neste år, men skal etter planen ha sommerferie en måned i august - hva skjer med den ferien? Blir den overført til året etter så jeg får to måneder? Eller kan jeg legge den til permisjonen min så jeg får lenger fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonen din starter minst 3 uker før terminen. De 3 siste ukene før fødsel og de 6 første ukene etter fødsel er forbeholdt mor. 6 uker er forbeholdt far, resten deler dere mellom dere som dere vil.

Du kan ta pause i permisjonen for å ta ut ferie. Dere kan ikke ta ut permisjon samtidig, men han kan ta permisjon når du har ferie f.eks.

Hvis du vil overføre ferie til året etter må du vel søke arbeidsgiver.... og da tror jeg det er en grense for hvor mye du får lov til å overføre. Men veldig greit å ta pause i permisjonen og ta ferie da.

Egentlig kan det vel være greit å lese gjennom det NAV har på sidene sine: http://www.nav.no/page?id=328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

Permisjonen din starter minst 3 uker før terminen. De 3 siste ukene før fødsel og de 6 første ukene etter fødsel er forbeholdt mor. 6 uker er forbeholdt far, resten deler dere mellom dere som dere vil.

Du kan ta pause i permisjonen for å ta ut ferie. Dere kan ikke ta ut permisjon samtidig, men han kan ta permisjon når du har ferie f.eks.

Hvis du vil overføre ferie til året etter må du vel søke arbeidsgiver.... og da tror jeg det er en grense for hvor mye du får lov til å overføre. Men veldig greit å ta pause i permisjonen og ta ferie da.

Egentlig kan det vel være greit å lese gjennom det NAV har på sidene sine: http://www.nav.no/page?id=328

Ikke helt riktig. Pappakvoten på 6 uker kan tas samtidig med mors permisjon. Hvis han skal ta mer enn 6 uker må mor være i arbeid/utdanning (eller ha ferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signaturen

Ikke helt riktig. Pappakvoten på 6 uker kan tas samtidig med mors permisjon. Hvis han skal ta mer enn 6 uker må mor være i arbeid/utdanning (eller ha ferie).

Men er det ikke så at disse 6 ukene trekkes fra mors permisjon uansett om de tas samtidig eller ei?

Og jeg kan da kanskje ta ut disse 4 ferieukene jeg har krav på når han skal ta ut 4 av sine uker?

Jeg tror ikke han klarer å være alene med en baby... Han har litt "babyskrekk".

Hvordan ordne det slik at jeg er hos babyen under hele permisjonen,

og at han kan ha permisjon samtidig som meg i seks av ukene??? Og han kan altså ikke ta de første ukene? Hadde jo vært greit å få hjelp av faren den første tiden da men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heh, babyskrekk

Men er det ikke så at disse 6 ukene trekkes fra mors permisjon uansett om de tas samtidig eller ei?

Og jeg kan da kanskje ta ut disse 4 ferieukene jeg har krav på når han skal ta ut 4 av sine uker?

Jeg tror ikke han klarer å være alene med en baby... Han har litt "babyskrekk".

Hvordan ordne det slik at jeg er hos babyen under hele permisjonen,

og at han kan ha permisjon samtidig som meg i seks av ukene??? Og han kan altså ikke ta de første ukene? Hadde jo vært greit å få hjelp av faren den første tiden da men

Litt babyskrekk?? Ærlig talt. Far har bare godt av å være alene sammen med barnet. Kanskje det er du som ikke ønsker å la de være alene? Pappaen kan jo være alene med barnet rett før det fyller ett år og ikke lenger er så mye baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke så at disse 6 ukene trekkes fra mors permisjon uansett om de tas samtidig eller ei?

Og jeg kan da kanskje ta ut disse 4 ferieukene jeg har krav på når han skal ta ut 4 av sine uker?

Jeg tror ikke han klarer å være alene med en baby... Han har litt "babyskrekk".

Hvordan ordne det slik at jeg er hos babyen under hele permisjonen,

og at han kan ha permisjon samtidig som meg i seks av ukene??? Og han kan altså ikke ta de første ukene? Hadde jo vært greit å få hjelp av faren den første tiden da men

Dere vil jo ha ti måneder dere kan øve dere på at han er alene med barnet på før han behøver å ta sin permisjjon da.Og da er det jo ikke hvilken som helst liten baby, men hans eget nesten et år gamle barn han kjenner godt og forhåpentligvis har tatt seg godt av hele den tiden. De første fjorten dagene har han krav på å være hjemme sammen med deg, det er vel da skrekken er størst for dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt riktig. Pappakvoten på 6 uker kan tas samtidig med mors permisjon. Hvis han skal ta mer enn 6 uker må mor være i arbeid/utdanning (eller ha ferie).

Fra nav.no. Ikke så strengt som jeg trodde, men du har nok ikke helt rett du heller.

"Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke så at disse 6 ukene trekkes fra mors permisjon uansett om de tas samtidig eller ei?

Og jeg kan da kanskje ta ut disse 4 ferieukene jeg har krav på når han skal ta ut 4 av sine uker?

Jeg tror ikke han klarer å være alene med en baby... Han har litt "babyskrekk".

Hvordan ordne det slik at jeg er hos babyen under hele permisjonen,

og at han kan ha permisjon samtidig som meg i seks av ukene??? Og han kan altså ikke ta de første ukene? Hadde jo vært greit å få hjelp av faren den første tiden da men

Når man får barn så overvinner man babyskrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...