Gå til innhold

ang downs syndrom


veslepusen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om hvis en bestiller UL privat i uke 12 pga frykt for Downs syndrom, er loven sånn at de kan se på den nakkefolden og si om kaskje muligheten for Downs? Når en ikke er mer enn 34 når jeg skal føde?Jeg blir alenemor og jeg hørte noe om at det ikke er lov å si noe om det hvis du ligger under den grensen i alder, at da må en f.eks til sverige.Noen som vet?Vet at det ikke er 100 % sikkert om de ser det på UL da.Men for meg vil det bety en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte sistemann for 7 år siden, så jeg svarer med forbehold om at ting kan ha endret seg siden da..

Jeg gikk til ultralyd i uke 12. Legen undersøkte da nakkefolden og vi fikk beskjed om at alt så normalt ut der. Det eneste legen ikke hadde lov til å si noe om, var kjønn - hvis jeg forstod ham rett da. De baserer seg jo aldri kun på UL, hvis noe skulle se avvikende ut med nakkefolden, vil du få tilbud om fostervannsprøve. Men du må sikkert regne med å måtte betale for ultralyden av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minniepus

jeg leste nettopp på nettet, hvis du søker på google står det litt der,at det ikke er lov i norge med ultralyd scanning av nakkefolden såfremt du ikke er 38 år eller mer. Men Danmark og Sverige hadde visst lov, så er du engstelig kan du jo kontakte en privat klinikk i Sverige eller Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest falsk trygghet ....

Nå kan UL være en falsk "trygghet" da .... for noen år siden fikk ei venninne av meg et barn m/ downs, hun hadde da vært på UL i uke 18 og i uke 32 uten at de så dette tegnet med nakkefolden, samme år noen måneder etter fikk mitt søskenbarn også et barn m/downs, akkurat det samme der, to UL uten at de hadde sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan UL være en falsk "trygghet" da .... for noen år siden fikk ei venninne av meg et barn m/ downs, hun hadde da vært på UL i uke 18 og i uke 32 uten at de så dette tegnet med nakkefolden, samme år noen måneder etter fikk mitt søskenbarn også et barn m/downs, akkurat det samme der, to UL uten at de hadde sett det.

I uke 18 er det visst for sent å se noe på nakkefolden. Det er derfor man gjør dette i uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest falsk trygghet .....

I uke 18 er det visst for sent å se noe på nakkefolden. Det er derfor man gjør dette i uke 12.

Hmmmm er det ..... en bekjent fikk beskjeden da hun var på UL i uke 18 at det så ut som om det var noe med nakkefolderen, hun tok fostervannsprøve, de var så bekymret den tiden det tok før de fikk svar .... da svaret kom var alt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes gynekologen her nevnte noe om at vi kunne reise til Bergen for å ta den testen, men det droppet vi. Han var veldig opprørt over at han selv ikke hadde lov til å informere om barnet har downs eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har du ikke rett på UL i 12. uke i din alder. Men regelverket sier at at dersom mor har uro og angst, kan det utføres UL i 12. uke. Ingen kan motbevise at du har uro og angst om du selv sier at du har det.

Ved mistanke om nakkefold blir det ofte tatt blodprøver i tillegg. Dette gjør at ca 85% av Down-tilfellene kan oppdages.

Nakkefolden forsvinner etter 14 uker.

Håper dette var til hjelp slik at du kan få oppfylt det som burde være din selvsagte rett til UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan UL være en falsk "trygghet" da .... for noen år siden fikk ei venninne av meg et barn m/ downs, hun hadde da vært på UL i uke 18 og i uke 32 uten at de så dette tegnet med nakkefolden, samme år noen måneder etter fikk mitt søskenbarn også et barn m/downs, akkurat det samme der, to UL uten at de hadde sett det.

Det er for sent i uke 18. Nakkefolden er forsvunnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...