Gå til innhold

Hva gjør jeg når ik datteren min svarer på tlf?


Gjest pilksan

Anbefalte innlegg

Gjest pilksan

Datteren min på 20 år bor i en annen by enn meg. Hun har slitt en del med psykiske problem. Hun har ikke jobb og har alle mulige unskyldninger for ikke å jobbe. Lever på sosialen. Alle andre folk er det feil med. Jeg har hjulpet datteren min mye økonomisk og når hun er blakk ringer hun for å "låne". jeg har nå sluttet å låne henne penger da jeg aldri får tilbake, og det er snakk om store summer. Hun bruker mye skitne triks for å få penger. Får hun det ikke som hun vil blir hun sur. Alltid når vi snakker i tlf bommer hun penger og snakker om at hun ikke har råd til det og det, blir lei av det. Hvis hun har penger bruker hun det som gress, og er fri. Kjøper dyre klær ovs, som hun ikke egentlig har råd til. legen har ymtet frempå om en type biopolar lidelse, men har ikke fått en diagnose. Hun følger aldri opp det som blir rådet henne.

I det siste har jeg sagt at jeg ikke kan gi henne mer penger da hun er voksen og må ta ansvar for eget liv. Har to voksne barn til der dette aldri har vært et problem. Skjønner jo at datteren min sliter med en del ting, og jeg støtter og råder, men hun følger ikke opp noe. Alt går fra det ene til det andre. Hun skylder mye penger og flytter fra plass til plass siden hun ikke gjør opp for seg. Hun bytter ofte tlf nr, og tror det er fordi folk er irritert på henne da hun ikke ordner opp.

Dette sliter på i lengden og jeg mister livsgnisten av å ikke nå frem til datteren min. Har prøvd å ringe henne i snart 3 uker etter at hun for siste gang fikk låne penger til et nytt kontaktkort og nytt nr. Jeg ba henne ringe slik at jeg kunne få det nye nummeret, noe hun ikke gjorde. Nummeret har jeg fått via andre.

Hva gjør jeg? skal jeg ikke gjøre noe eller? blir jo engstelig av at hun ikke tar tlf når jeg ringer. Hvorfor ønsker hun ikke kontakt med familien sin skjønner jeg ikke.

Hun har ikke kontakt med søskenene sine heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

høres ut som en utrolig kjip situasjon. om hun ikke følger råd, men bare vil ha penger spørs det om du kanskje skal sette hardt mot hardt. si at du ikke er villig til å gi penger mer, kun til å hjelpe henne f.eks. fikse jobb. den slags. ikke gi henne noe gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pilksan

Vet du hvor hun bor,da? Tror jeg hadde reist dit for å sjekke hvordan hun hadde det...

Bor i Oslo, jeg langt i nord. Begynner å lure om det er stoff inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som hun har en personlighets forstyrrelse ja. Det eneste som fungerer mot den type psykiske lidelser er å kutte ut all spillerom hun har. Hvert valg hun tar må få konsekvenser.

Det er veldig vanskelig å bli kvitt personlighets forstyrrelser. Nå vet jeg ikke hvor gammel din datter er, men veldig ofte er det slik at hvis de ikke er blitt "friske" innen de er ca 30 blir de det aldri.

Har din datter vært tidligere innlagt ? Truet med selvmord for å få sin vilje? Eller gjentatte ganger forsøket å ta sitt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som hun har en personlighets forstyrrelse ja. Det eneste som fungerer mot den type psykiske lidelser er å kutte ut all spillerom hun har. Hvert valg hun tar må få konsekvenser.

Det er veldig vanskelig å bli kvitt personlighets forstyrrelser. Nå vet jeg ikke hvor gammel din datter er, men veldig ofte er det slik at hvis de ikke er blitt "friske" innen de er ca 30 blir de det aldri.

Har din datter vært tidligere innlagt ? Truet med selvmord for å få sin vilje? Eller gjentatte ganger forsøket å ta sitt liv?

Innlegget starter med "Datteren min er 20 år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bipolar II-diagnose

Høres veldig ut som hun har en personlighets forstyrrelse ja. Det eneste som fungerer mot den type psykiske lidelser er å kutte ut all spillerom hun har. Hvert valg hun tar må få konsekvenser.

Det er veldig vanskelig å bli kvitt personlighets forstyrrelser. Nå vet jeg ikke hvor gammel din datter er, men veldig ofte er det slik at hvis de ikke er blitt "friske" innen de er ca 30 blir de det aldri.

Har din datter vært tidligere innlagt ? Truet med selvmord for å få sin vilje? Eller gjentatte ganger forsøket å ta sitt liv?

Jeg syns du omtaler personlighetsforstyrrelser som om det er helt likt for alle som har det. (Gjelder også et svar fra under "er det noen her som jobber i psykiatri..") Alle personlighetsforstyrrelser er ikke like, med lik utvikling og alle personer har ikke den samme personlighetsforstyrrelsen i like stor grad. Derfor syns jeg ikke du skal "dømme" denne jenta nord og ned som et umulig tilfelle. Jeg har selv en personlighetsforstyrrelse og jeg oppfører meg ikke som jenta det er snakk om. Vær så snill; slutt å bruk personlighetsforstyrrelser som et samlebegrep på "gærninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du omtaler personlighetsforstyrrelser som om det er helt likt for alle som har det. (Gjelder også et svar fra under "er det noen her som jobber i psykiatri..") Alle personlighetsforstyrrelser er ikke like, med lik utvikling og alle personer har ikke den samme personlighetsforstyrrelsen i like stor grad. Derfor syns jeg ikke du skal "dømme" denne jenta nord og ned som et umulig tilfelle. Jeg har selv en personlighetsforstyrrelse og jeg oppfører meg ikke som jenta det er snakk om. Vær så snill; slutt å bruk personlighetsforstyrrelser som et samlebegrep på "gærninger".

Jeg har aldri brukt ordet gærninger om personlighets forstyrrelser, det finnes mange typer personlighets forstyrrelser, og det er selvsagt grader av det. Slik pilksan fortalte om sin datter syns jeg dette hørtes ut som en tyngre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolar II-diagnose

Jeg har aldri brukt ordet gærninger om personlighets forstyrrelser, det finnes mange typer personlighets forstyrrelser, og det er selvsagt grader av det. Slik pilksan fortalte om sin datter syns jeg dette hørtes ut som en tyngre grad.

Jeg mente egentlig bare at du bør spesifisere litt mer hvilken pf du mener og kanskje det hadde vært lurt med henvisning til en side med informajson el. Mange ser på personer med pf som "gærninger" eller psykopater fordi det er det den pf'en har hørt om. Jeg mente ikke at du kalte vedkommede gærning, men måten du ordla deg på gir meg inntrykk av å støtte opp om gærninginntrykket jeg tror mange har. (Mulig jeg uttrykte meg litt surt/krasst. Det var ikke meningen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...