Gå til innhold

Hvem kan gi medisiner i hjemmetjenesten?


Gjest Hva er rett??

Anbefalte innlegg

Gjest Hva er rett??

Jeg mener bestemt det er verne/sykepleiere. Vet også at en hjelpepleier med tidsbegrenset dispensasjon fra lege kan gi medisin fra dosett. I dag fikk jeg vite at assistenter også ga medisin uten dispensasjon. Er det ingen lov som regulerer dette eller? Er det straffbart av en kommune at en assisten deler ut medisin eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan det da ikke være. Dattera mi delte ut medisiner når hun jobbet på sykehjem før hun var ferdig med sykepleieutdanninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket om dette med en nabo som er ledende sykepleier og hun sa at også assistener kunne gi medisin til bestemte pasienter de var opplært til å medisinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Nei, det er ikke straffbart av kommunen at assistenter deler ut medikamenter. Da jeg begynte (som ufaglært) i hjemmesykepleien, signerte jeg en delegering som gav meg lov til å dele ut medikamenter fra dosett (medikamentene er dosert av sykepleier). Delegeringen ble godkjent / signert av kommunelege. Så dette har kommunen mulighet til å gjøre. Hvorvidt det er heldig, er derimot en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeppdetgjørde

Den ufaglærte går sammen med en sykepleier og deler ut medisin (alltid fra dosett) første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med medisinkurs

I vår kommune kan også assitenter gi medisiner, men KUN dersom de har tatt medisinkurs og fått godkjenning av lege! Så får man gi en periode, og så må man ta en test igjen for å få fortsette med å gi. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er det kun sykepleiere og vernepleiere, samt hjelpepleiere og omsorgsarbeidere med medisinkurs, som kan levere ut medisiner. I boliger skal i tillegg de to sistnevnte gruppene ha skriftlig godkjenning fra legen per bruker.

Jeg ser det er flere her som skriver at assistenter har lov, men det er overhodet ikke lov i Trondheim kommune. Jeg har vært på to forskjellige kurs i det siste, hvor det har blitt hamret inn akkurat det.

Da jeg begynte i helsevesenet var jeg assistent, og fikk beskjed om at jeg fikk lov til å dele ut. Det viste seg bare å være en særdeles lettvindt løsning fra ledelsen, da slapp de å tenke på om faglærte var på jobb. Ved noen arbeidsplasser er det fortsatt ufaglærte som føler seg presset til å dele ut medisiner, hvis de er "vanskelige" på det, så får de ikke vakter.

Jeg skriver at dette er i Trondheim. Jeg kan ikke forstå at regelverket er et forskjellig fra kommune til kommune, men jeg skal ikke kalle resten av nickene i denne tråden for løgnere heller. Jeg synes det høres pussig ut, og tenker umiddelbart at det var det jeg også trodde, før vi fikk "rensket opp" litt på jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...