Gå til innhold

hiatus hernie


Gjest 1149

Anbefalte innlegg

Mitt barnebarn, nå 4 mnd, har fram til de siste to ukene lagt på seg, dog i visstnok nedre del av kurven. Hun har gulpet ganske mye, men det gjorde moren også (min datter) i sin tid. Det har nå blitt konstatert hiatus hernie. Medisiner mefører mindre oppkast, men fremdeles ingen venktøkning. Legen har sagt at dersom hun ikke legger på seg de neste to ukene, må man foreta en operasjon. De er for tiden bosatt i Afrika, og mitt spørsmål er: Hvordan behandler man denne sykdommen hos babyer i Norge? Hvor farlig er det at hun ikke legger på seg på 3-4 uker? Hvor risikofylt er en operasjon? De ønsker å komme til Norge, men de venter på personnr og pass fra Norge til babyen, noe som kan ta for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Et hiatushernie skyldes en liten medfødt defekt i mellomgulvet, i det område hvor spiserøret går. Det fører til at overgangen mellom spiserøret og magesekken glir opp gjennom mellomgulvet. Det fører igjen ofte til at den normale lukkemuskulaturen mellom spiserør og magesekk ikke fungerer skikkelig, slik at mageinnhold går tilbake til spiserøret- det som kalles gastro-øsofageal refluks. Refluks er vanlig hos spedbarn, og de aller fleste vokser det av seg. Ved stadige reflukser vil det hos enkelte barn komme irritasjon i nedre del av spiserøret på grunn av syreinnhold i oppgulpet, og det kan i sin tur gi økende problemer med smerte, dårlig trivsel, dårlig matlyst og liten vektøking. Behandlingen er i førte rekke medisinsk. Det som anbefales er skrått leie, små hyppige måltider, tykkningsmiddel i melken ( Nestargel) og syreneøytraliserende medikamenter. Dessuten gis ofte et antirefluksmiddel, Gaviscon, og et medikament som reduserer syreinnholdet i magevæsken. Medisinsk behandling skal alltid gis i 6-8 uker før man overveier kirurgisk behandling, eventuelt i lenger tid, dersom det ser ut til å være en viss effekt av den medisinske behandlingen. Operasjonen i seg selv er ikke spesielt risikabel eller farlig, og resultatene er gode hos de aller fleste. Likevel vil det altid være en fordel å slippe et slikt inngrep fordi det er enkelte ulemper etterpå, f.eks. er det ikke mulig å kaste opp på vanlig måte. Jeg synes det er en god ide å få barnet undersøkt og behandlet i Norge. Både barneleger og barnekirurger har mye erfaring med denne tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...