Gå til innhold

Klasse-samfunn?


Gjest sjøstjerna

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Overhørte en samtale i dag, hvor en av partnerne omtalte seg selv å tilhøre "øvre middelklasse".

Har vi klasse-samfunn? Hvilke "klasser" er det, og hva kjennetegner de ulike "klassene"?

*undrende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke påstå vi har et klassesamfunn; det er vel mest for å uttrykke man har litt mer penger enn gjennomsnittet.

I England har de så absolutt et klassesamfunn. Der er det ni klasser, nedre, mitre og øvre underklasse, middelklasse og oppeklasse (!?) (upper class).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på øynene som ser. Og rent øknomisk er forskjellene nokså utvisket : arbeidere kan godt tjene like mye som enkelte innen borgerskapet.

Men jeg vil påstå at Kong Salomo ( a la Røkke) lettere vil få byggetillatelse etc. enn Jørgen Hattemaker.

Og de sosiale skillelinjene er langt fra borte.

Tror nok fortsatt det ville bli bråk i familien om hotelleierens sønn vil gifte seg med en liten stuepike uten utdanning. Og fiffen omgås helst med fiffen og få andre. Pengefolka altså.

Penger=makt.

Men hvis jeg skal prøve å svare saklig på det du spør om, har vi proletariatet eller arbeiderklassen nederst, dvs. de som jobber uten å eie noe, så har vi middelklassen og øverst borgerskapet og eventuelt selve kapitalistene på toppen, de som eier de bedriftene som arbeiderne jobber i.

Mange kapitalistiske land har også en adel. Norge har vel egentlig aldri hatt noen baroner eller jarler, men under dansketida poppet det fram noen. Og det finnes noen familier (som Treschow og Løvenskiold) som eier store land - og skogområder. Disse familiene har en tendens til å gifte seg innen klanen. Og i likhet med de nyrike vil jeg påstå at de lettere trenger gjennom i byråkratiet enn vanlige folk.

Betyr spørsmålet at du aldri har hørt begrepet klassesamfunn? Lærte du ikke om Marx, Mao og Lenin på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det kommer an på øynene som ser. Og rent øknomisk er forskjellene nokså utvisket : arbeidere kan godt tjene like mye som enkelte innen borgerskapet.

Men jeg vil påstå at Kong Salomo ( a la Røkke) lettere vil få byggetillatelse etc. enn Jørgen Hattemaker.

Og de sosiale skillelinjene er langt fra borte.

Tror nok fortsatt det ville bli bråk i familien om hotelleierens sønn vil gifte seg med en liten stuepike uten utdanning. Og fiffen omgås helst med fiffen og få andre. Pengefolka altså.

Penger=makt.

Men hvis jeg skal prøve å svare saklig på det du spør om, har vi proletariatet eller arbeiderklassen nederst, dvs. de som jobber uten å eie noe, så har vi middelklassen og øverst borgerskapet og eventuelt selve kapitalistene på toppen, de som eier de bedriftene som arbeiderne jobber i.

Mange kapitalistiske land har også en adel. Norge har vel egentlig aldri hatt noen baroner eller jarler, men under dansketida poppet det fram noen. Og det finnes noen familier (som Treschow og Løvenskiold) som eier store land - og skogområder. Disse familiene har en tendens til å gifte seg innen klanen. Og i likhet med de nyrike vil jeg påstå at de lettere trenger gjennom i byråkratiet enn vanlige folk.

Betyr spørsmålet at du aldri har hørt begrepet klassesamfunn? Lærte du ikke om Marx, Mao og Lenin på skolen?

Har selvfølgelig lært om klassesamfunn på skolen. Men har ikke grublet over om det er noen "klasser" i vårt hjemland i dag.

Men takk for svaret! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...