Gå til innhold

Reduksjon i husleia v/fukt i kjeller?


morinor

Anbefalte innlegg

Jeg leier et vertikaldelt hus. Har totalt 140 kvm hvorav 40 kvm kjeller. Jeg betaler kr 11000 for dette. Jeg fikk opplyst om at kjelleren var tørr. Jeg hadde tenkt å bruke kjelleren til oppbevaring, og evt. la ungene ha det som snekkerrom, ha et bordtennisbord der eller noe.

Jeg kommer nå hjem fra ferie, og opplever at det er vann på gulvet enkelte steder i hovedrommet i kjelleren. Det er noen fordypninger der etter at en gammel vegg er revet, og der står det rett og slett vann, og det sprer seg utover. Det jeg lurer på er om denne kjelleren kan brukes i det hele tatt. Dersom det er betydelig fukt i ett rom, vil vel dette også bety fuktig luft i de to andre rommene (som har dør inn fra hovedrommet). Er redd jeg ikke kan oppbevare klær, sko, soveposer e.l. i rommet fordi de kan få mugglukt/fuktskader.

Er det rimelig å få noe reduksjon i husleia pga dette? Jeg leier jo ikke akkurat billig, og dersom 1/3 av arealet ikke kan brukes til noe (bortsett fra å oppbevare sykler, ha vaskemaskin etc i) blir det vel urimelig å betale fullt ut? Noen synspunkter/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hel ærlig!

Slik fukt kan være skadelig for lungene. Hvis ikke huseieren fikser dette ganske raskt, ville eg funnet et annet sted å bo hvis eg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flomsommer

Det kommer jo an på om det er generell fukt, eller om det er en vannskade som følge av de ekstreme vannmengdene denne sommeren. Det er mange tusen hus som har fått vann i kjelleren denne sommeren, det har du sikkert fått med deg i nyhetene.

Det er viktig at du som husleier gir beskjed umiddelbart til utleier.

Hvis huseier får ordnet det ganske raskt nå som vannet synker de fleste steder, er jo saken grei (om det er et par uker du ikke får satt noe i kjelleren, og du enda ikke hadde noe der som har blitt ødelaagt, gjør jo lite).

Kanskje det bør hugges et hull i gulvet, og settes inn en automatisk pumpe, som setter i gang hver gang vannet stiger for mye.

Men er det fukt der konstant, er kjelleren ubrukelig som bruksom, og da bør du få trukket fra dette arealet.

I såfall ville jeg fått noen som har peiling på inneklima til å sjekke at det ikke var sopp og muggsporer som dere puster inn i resten av huset også. Det er farlig.

Men ring huseier middelbart, gi beskjed om vannet, og noter hva og når du snakker med ham, i tilfelle det blir en forsikringssak eller du skal be om redusert leie hvis det tar lang tid. Men vis forståelse for at store deler Europa har hatt vannskader denne sommeren, så utleier er ikke en dårlig huseier selv om vannet steg også hos henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om det er generell fukt, eller om det er en vannskade som følge av de ekstreme vannmengdene denne sommeren. Det er mange tusen hus som har fått vann i kjelleren denne sommeren, det har du sikkert fått med deg i nyhetene.

Det er viktig at du som husleier gir beskjed umiddelbart til utleier.

Hvis huseier får ordnet det ganske raskt nå som vannet synker de fleste steder, er jo saken grei (om det er et par uker du ikke får satt noe i kjelleren, og du enda ikke hadde noe der som har blitt ødelaagt, gjør jo lite).

Kanskje det bør hugges et hull i gulvet, og settes inn en automatisk pumpe, som setter i gang hver gang vannet stiger for mye.

Men er det fukt der konstant, er kjelleren ubrukelig som bruksom, og da bør du få trukket fra dette arealet.

I såfall ville jeg fått noen som har peiling på inneklima til å sjekke at det ikke var sopp og muggsporer som dere puster inn i resten av huset også. Det er farlig.

Men ring huseier middelbart, gi beskjed om vannet, og noter hva og når du snakker med ham, i tilfelle det blir en forsikringssak eller du skal be om redusert leie hvis det tar lang tid. Men vis forståelse for at store deler Europa har hatt vannskader denne sommeren, så utleier er ikke en dårlig huseier selv om vannet steg også hos henne..

u/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om det er generell fukt, eller om det er en vannskade som følge av de ekstreme vannmengdene denne sommeren. Det er mange tusen hus som har fått vann i kjelleren denne sommeren, det har du sikkert fått med deg i nyhetene.

Det er viktig at du som husleier gir beskjed umiddelbart til utleier.

Hvis huseier får ordnet det ganske raskt nå som vannet synker de fleste steder, er jo saken grei (om det er et par uker du ikke får satt noe i kjelleren, og du enda ikke hadde noe der som har blitt ødelaagt, gjør jo lite).

Kanskje det bør hugges et hull i gulvet, og settes inn en automatisk pumpe, som setter i gang hver gang vannet stiger for mye.

Men er det fukt der konstant, er kjelleren ubrukelig som bruksom, og da bør du få trukket fra dette arealet.

I såfall ville jeg fått noen som har peiling på inneklima til å sjekke at det ikke var sopp og muggsporer som dere puster inn i resten av huset også. Det er farlig.

Men ring huseier middelbart, gi beskjed om vannet, og noter hva og når du snakker med ham, i tilfelle det blir en forsikringssak eller du skal be om redusert leie hvis det tar lang tid. Men vis forståelse for at store deler Europa har hatt vannskader denne sommeren, så utleier er ikke en dårlig huseier selv om vannet steg også hos henne..

Vi bor i Nord-Norge, og har dermed ikke vært blant de med mye nedbør i sommer... heller tvert i mot, men det har nok regnet en del den siste uka før jeg kom hjem... Ga beskjed til utleier i går kveld pr. mail, så får vi se hva han sier. Hadde faktisk ikke tenkt på at dette var skadelig for oss, bare på evt. ting og tang som skulle være i kjelleren. Hvem tar en kontakt med for å få målt evt. skadelige stoffer i lufta og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riiiiing

Vi bor i Nord-Norge, og har dermed ikke vært blant de med mye nedbør i sommer... heller tvert i mot, men det har nok regnet en del den siste uka før jeg kom hjem... Ga beskjed til utleier i går kveld pr. mail, så får vi se hva han sier. Hadde faktisk ikke tenkt på at dette var skadelig for oss, bare på evt. ting og tang som skulle være i kjelleren. Hvem tar en kontakt med for å få målt evt. skadelige stoffer i lufta og sånn?

''Ga beskjed til utleier i går kveld pr. mail, så får vi se hva han sier''

Eh, mail?? Du må ringe ham! Om jeg hadde leid ut et hus, kjelleren plutselig var "full" av vann, hadde jeg blitt passelig muggen om leietakerne bare hadde sendt en mail (som man kanskje ikke får sjekket grunnet ferie e.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ga beskjed til utleier i går kveld pr. mail, så får vi se hva han sier''

Eh, mail?? Du må ringe ham! Om jeg hadde leid ut et hus, kjelleren plutselig var "full" av vann, hadde jeg blitt passelig muggen om leietakerne bare hadde sendt en mail (som man kanskje ikke får sjekket grunnet ferie e.l)

Det kan være lurt å ringe i tillegg ja. Men å skrive mail er lurt for da har man det skriftlig, at man har gitt beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...