Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i den siste tiden vært plaget av intens stikking og kløe i huden. Det kjennes ut som når en har fått sol-eksem, men det kan ikke være det da det er lenge siden jeg har vært i solen. Samtidig kjennes det ut som jeg har feber. Jeg begynner å fryse samtidig og blir slapp i kroppen. Hva kan dette være??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28163-hudkl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Tørr hud er en vanlig årsak til kløe, og dersom du har det kan følgende råd hjelpe deg:

• Dusj sjeldnere enn du gjør idag, ikke så lenge og helst med noe kjøligere vann.

• Hvis du bader så ha litt badeolje i vannet. Ceridal og Natusan er gode oljer som du kan kjøpe rimelig på apoteket. Vær forberedt på at badekaret blir svært glatt.

• Benytte gjerne fuktighetskremen som såpe.

• Drikk rikelig og ha det svalt i boligen.

Dersom du har utslett i tillegg til kløe kan det dreie seg om en hudsykdom, for eksempel elveblest. Det kjennetegnes ved at kløe og utslett dukker raskt opp, vanligvis i løpet av 15 minutter, og minner om utslettetet du får av brennesle. Årsaken til elveblest kan være allergi, men det kan også utløses av varme, kulde, sol, stress, vann, infeksjoner og en rekke andre forhold. Vann og varme kommer du jo i kontakt med når du dusjer, og kan hende er det forklaringen i ditt tilfelle. Mange ganger er det vanskelig å finne årsaken til elveblest, men det kan likevel ofte behandles med godt resultat. En rekke andre hudsykdommer kjennetegnes også med kløe i tillegg til utslett. De vanligste er eksem og psoriasis.

Sykdommer ellers i kroppen kan gi kløe, men da som regel uten utslett. Eksempler er jernmangel, høyt stoffskifte, sukkersyke, lever og nyresykdom, samt ondartete sykdommer.

Du bør derfor rådføre deg med en lege slik at du kan få stillet en diagnose, hvis du ikke tror at tørr hud kan være årsaken. Sannsynligvis dreier det seg om en ufarlig, men plagsom tilstand som kan behandles.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28163-hudkl%C3%B8e/#findComment-114780
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...