Gå til innhold

Vanskelig å prioritere rett


Gjest Hjelp til en mann på 37 år

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp til en mann på 37 år

Hei, jeg er en mann i slutten av tredveårene som etterhvert har oppdaget at jeg har et problem. Jeg blir veldig opptatt en enkelte ting, og klarer ikke å konsentrere meg om andre, viktigere oppgaver. Min famile/venner/kollegaer oppfatter meg som en pådriver, hvis jeg får lov til å holde på med det som intresserer meg i øyeblikket, men som ganske passiv når jeg skal gjøre "alt annet".

Det som intresserer meg, endres over tid. Noen ting kan jeg holde på med i årevis, mens andre ting "går jeg lei av" etter noen uker/mnd. Jeg blir alltid meget flink i det som intresserer meg, fordi jeg bruker en uforholdsmessig stor del av dagen på dette (f.eks saltvannsakvarier, matlaging, lære fransk eller pusse opp en gammel bil). Jeg har en fin jobb der jeg stort sett kan velge oppgaver, men akkurat nå holder jeg på (dvs. skulle holdt på) med et prosjekt som jeg har gått lei av, og sitter akkurat nå å lurer på hva jeg egentlig har oppnådd denne uken (ingenting ...). Store deler av denne uken har gått med til å lese om helt andre ting enn det som er viktigst i øyeblikket.

Hjelp! Hva skal jeg gjøre for å klare å ta meg sammen og gjøre de tingene som er viktigst i øyeblikket? Finnes det en diagnose eller navn på dette (jeg forsøkte med monomani, men det skulle vise seg å være noe helt annet). Det kan få store følger, hvis jeg ikke klarer å motivere meg til å gjøre det som er forventet av meg til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke meningen at du skal gjøre alt som alle til enhver tid forventer av deg, men noen ganger må du.

Hva skjer hvis du ikke gjør det du skal på jobben? I verste fall risikerer du å miste jobben, og har ikke lenger noen inntekt å leve av. En skulle jo tro det var en rimelig god motivasjon.

Jeg nekter å tro at du i 37 år bare har kunnet gjøre det du er mest interessert i i øyeblikket. Hva har du gjort andre ganger når motivasjonen ikke har vært på topp, men du har vært nødt til å gjøre ting allikevel?

For meg høres det ut som konsentrasjonen din er litt sviktende. Vet du hva annet det er du tenker på/er opptatt av når du egentlig skulle ha gjort jobben din? Det jeg noen ganger gjør, når jeg må gjøre noe som er drepende kjedelig eller jeg er totalt uinspirert til, er å si til meg selv at når dette er gjort/når jeg har holdt på så og så lenge skal jeg gi meg selv lov til å gjøre det jeg har mest lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...