Gå til innhold

varmluft vs vanlig


smurf78

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny stekeovn med både vanlig og varmluftsfunksjon. Men hva er egentlig forskjellen på disse? Når er det f.eks. best å bruke varmluft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Når du bruker varmluft, kan du sette flere stekebrett i ovnen samtidig. Steketiden blir også kortere og du trenger ikke vente på at ovnen skal bli varm før du setter inn maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen frossenpizzaer står det at varmluftsovn ikke anbefales. Jeg tror det er fordi pizzaen ikke blir så sprø da. Med andre ord kan det virke som om det går i rekkefølge varmluft - steking - grill. At varmluften er minst "grill-aktig". Det er min teori, det er ikke sikkert den stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker varmluft, kan du sette flere stekebrett i ovnen samtidig. Steketiden blir også kortere og du trenger ikke vente på at ovnen skal bli varm før du setter inn maten.

Så mye for min teori, ser jeg ;)

Men det må vel være en ulempe med varmluft, hvis ikke ville vel det vært standardfunksjonen på alle stekeovner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Så mye for min teori, ser jeg ;)

Men det må vel være en ulempe med varmluft, hvis ikke ville vel det vært standardfunksjonen på alle stekeovner?

Jeg har ikke så mye peiling på dette, så hvilke eventuelle ulemper det er med varmluft vet jeg ikke.. Jeg trodde alle nyere stekovner hadde varmluftsfunksjon, men mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på dette, så hvilke eventuelle ulemper det er med varmluft vet jeg ikke.. Jeg trodde alle nyere stekovner hadde varmluftsfunksjon, men mulig jeg tar feil?

Joda, mulig jeg formulerte meg litt rart. Varmluftsfunksjon er vanlig på alle stekeovner nå. Det jeg mente var at hvorfor kvitter de seg ikke med andre funksjoner, om varmluftsfunksjonen er så bra? Det må være en ulempe med den, ettersom den "vanlige" med over- og undervarme består?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Joda, mulig jeg formulerte meg litt rart. Varmluftsfunksjon er vanlig på alle stekeovner nå. Det jeg mente var at hvorfor kvitter de seg ikke med andre funksjoner, om varmluftsfunksjonen er så bra? Det må være en ulempe med den, ettersom den "vanlige" med over- og undervarme består?

Aha *går opp et lys*

Aner egentlig ikke, men det er mulig at grillfunksjonen f.eks. ikke funker på varmluft? Grill er vel bare oppe i stekovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha *går opp et lys*

Aner egentlig ikke, men det er mulig at grillfunksjonen f.eks. ikke funker på varmluft? Grill er vel bare oppe i stekovnen?

Hm. Nei, jammen om jeg vet.

Tror du vi gjorde trådstarter noe særlig klokere nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kaste flere brett med f eks julekaker i på samme tid. Sånn ellers bruker jeg den funskjonen når jeg vil ha pommes frites eller svoren på svineribba sprø. Da setter jeg det på den siste tiden.

Ovnen blir også kjappere varm med varmluft, så hvis jeg har glemt å sette den på går det kjappere med den funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hehe, stakkars ;)

Jeg bruker nesten aldri varmluftsfunksjonen på min ovn, fordi den bråker som et godstog da:-( Helt forferdelig bråk!

Foretrekker heller å vente et kvarter eller to på de neste brettene, enn å steke flere på en gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg bruker nesten aldri varmluftsfunksjonen på min ovn, fordi den bråker som et godstog da:-( Helt forferdelig bråk!

Foretrekker heller å vente et kvarter eller to på de neste brettene, enn å steke flere på en gang....

Aha, derfor jeg ikke har skjønt hva som er negativt med varmluftsovn da *flirer*

Jeg husker det første kjøleskapet gubben og jeg kjøpte. Vi fikk det kjempebillig og var en smule skeptisk fordi det var så billig. Mannen i butikken måtte innrømme at kjøleskapet bråkte endel mer enn andre kjøleskap. "Det spiller ingen rolle for vi er like døve begge to!" kom det fra meg. Mannen visste nok ikke helt om han le eller grine, det kom bare noen forfjamsa hikst fra fyren og han rødma fra topp til tå *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Aha, derfor jeg ikke har skjønt hva som er negativt med varmluftsovn da *flirer*

Jeg husker det første kjøleskapet gubben og jeg kjøpte. Vi fikk det kjempebillig og var en smule skeptisk fordi det var så billig. Mannen i butikken måtte innrømme at kjøleskapet bråkte endel mer enn andre kjøleskap. "Det spiller ingen rolle for vi er like døve begge to!" kom det fra meg. Mannen visste nok ikke helt om han le eller grine, det kom bare noen forfjamsa hikst fra fyren og han rødma fra topp til tå *ler*

Godt at dere av og til kan ha nytte av manglende hørsel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mom33

Alt man baker av gjærbakst blir mye, mye bedre når det stekes på varmluft - i tillegg til de andre fordelene som blir nevnt lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye for min teori, ser jeg ;)

Men det må vel være en ulempe med varmluft, hvis ikke ville vel det vært standardfunksjonen på alle stekeovner?

Samboeren min sier at han har hørt at man ikke kan lage suffleer i varmluftsovn, men jeg vet ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, derfor jeg ikke har skjønt hva som er negativt med varmluftsovn da *flirer*

Jeg husker det første kjøleskapet gubben og jeg kjøpte. Vi fikk det kjempebillig og var en smule skeptisk fordi det var så billig. Mannen i butikken måtte innrømme at kjøleskapet bråkte endel mer enn andre kjøleskap. "Det spiller ingen rolle for vi er like døve begge to!" kom det fra meg. Mannen visste nok ikke helt om han le eller grine, det kom bare noen forfjamsa hikst fra fyren og han rødma fra topp til tå *ler*

Jeg har alltid tenkt at det må være mye irriterende bråk man slipper som døv, som for eksempel kjøleskap og skrikende unger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har alltid tenkt at det må være mye irriterende bråk man slipper som døv, som for eksempel kjøleskap og skrikende unger. :-)

Sikkert. Det er bare det at vi ikke skjønner hva vi slipper å høre på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...