Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For ca 6mnd siden fikk jeg noe som legen trodde var brennkopper.Jeg fikk antibiotika og sårene forsvant bortsett fra på to fingre på hver hånd. Disse sårene kom etter at det hadde oppstått små vannblemmmer i huden som så utvikler seg til sår og huden klør og sprekker.

En annen lege var usikker på om jeg hadde hatt brennkopper og skrev en resept på flutivate for sårene. Denne brukte jeg 2 ganger daglig i to uker og sårene forsvant,for så å dukke opp igjen med en gang jeg sluttet å bruke kremen. Så har jeg fått en "nedtrappingskur" :

1uke med Synalar 0,025%

2 uker med Locacorten-Vioform

3 uker med Hydrokortison 1%

Det går greit en stund men jeg får tilbakefall, og huden er blitt tynn.

Dette er både smertefullt og ubehagelig. Hva kan gjøres?

Hilsen Lise.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28168-s%C3%A5r-p%C3%A5-fingrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei Ighg !

Ut i fra beskrivelsen tenker jeg at du kanskje sliter med kronisk håndeksem. Her er noen råd som kan hjelpe mot slikt eksem:

Her følger noen råd:

-Først og fremst er det viktig å unngå kontakt med stoffer som du vet at du reagerer på. Særlig hvis hendene er fuktige.

-Vask hendene i lunkent vann helst uten såpe. Bruk i tilfelle lite, helst uparfymert såpe og skyll hendene godt. Trykk huden tørr med et mykt håndlkle. Skift håndkle ofte. Bruk fuktighetskrem etter vask mens huden enå er litt fuktig.

-Unngå direkte berøring med vaskemiklder. Mål opp og følg bruksanvisningen så du ikke tilsetter for mye. Hold forpakningen rene slik at konsentrert vaskemiddel ikke kommer i direkte kontakt med huden. Unngå direkte berøring med hårshampo. Bruk helst hansker eller la noen vaske håret ditt.

-Unngå direkte berøring med pussemidler for metall, bonevoks, møbel og bil-polish eller løsemidler som terpentin, bensin, tynner o.l.

-Skrell ikke sitrusfrukter med bare hender. Direkte berøring med løk, potet, gulrot, tomat, samt fruktsafter, rått kjøtt og fisk virker også irriterende på huden.

-Bruk "Pentry" vinylplasthansker (fra apoteket) i stedet for gummihansker fordi det ikke er uvanlig å reagere på gummien. Bruk helst hvite bomullsvanter inne i hanskene. Skyll hanskene etter bruk og pudre dem med talkum. Anskaff flere par samtidig. Hanskene skal sitte løst. Svette på innsiden irriterer huden. Bytt derfor hansker etter 15-20 min.

-Hendene bør heller ikke utsettes for sterk kulde.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...