Gå til innhold

Alkohol i tidlig svangerskap


Gjest Tobarnsmor, 32 år

Anbefalte innlegg

Gjest Tobarnsmor, 32 år

Jeg hadde menstruasjon for ca to uker siden, og har nylig hatt samleie. I teorien kan vel da befruktning ha skjedd. Kan jeg drikke alkohol? Må jeg være avholdende allerede nå, eller er det nok at jeg venter til jeg evt. har bekreftet graviditet? Jeg skal i en 30 - årsdag, og vil gjerne ta noen glass vin. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det sikreste er å være avholdende

Det sikreste er å holde seg helt avholdende. Men jeg har stor forståelse for at du ikke ønsker å utbasunere at dere prøver å bli gravide til hele vennekretsen i 30-årsdagen, hvis du er gravid eller blir det snart gjør det ingen ting, men hvis det tar tid, kan det være slitsomt at alle vet om prøvingen.

Skal du i selskapet sammen med mannen din? i såfall, allier deg med ham. Da kan han drikke av ditt glass, diskret hente alkoholfrie alternativer til deg, og heller ikke drikke kjempemye selv. Hvis dere går tidligere enn vanlig, kan jo grunnen være "hans", feks at han skal noe tidlig dagen etter.

Hvis du, en uke etter befruktning (dvs at du er tre uker på vei) drikker ett eller to små glass vin i løpet av en lang kveld, så er det få som mener at dette vil ha noen som helst påvikning på ebryoet. Det er liten eller ingen forbindelse mellom deg og det befruktede egget i disse dagene.

Med en gang du vet at du er gravid (man kan teste fra ca den dagen man venter mens), er saken en helt annen. Da får du heller melde avbud til tilstelninger som gjør det umulig å skjule graviditeten, hvis du ikke øsnker at noen skal fp vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må jeg være avholdende allerede nå, eller er det nok at jeg venter til jeg evt. har bekreftet graviditet?"

Du _må_ selvsagt ingenting, men du _bør_ vel holde deg unna alkohol, tror du ikke det?

Tingen er at ingen _vet_ med sikkerhet hvor mye alkohol evt skader. Hvorfor ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min lege, var det uhyre vanskelig å si om ett glass eller to iløpet av svangerskapet er skadelig. Men jeg, og de fleste andre med meg velger vel å avstå fra alkohol under svangerskapet. Det er så unødvendig.

Men du vet jo ikke sikkert om du er gravid, så jeg vil tro det ikke skader om du drikker ett glass eller to små i løpet av en lang kveld. Men dersom det skulle vise seg at du var gravid vil du helt sikkert bli bekymret for om alkoholen kunne ha skadet fosteret, tror du ikke? Ikke lett dette, og særlig ikke når en ennå ikke vet sikkert om en er gravid eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...