Gå til innhold

EUPF


Gjest lurepåja

Anbefalte innlegg

Gjest lurepåja

Jeg vet det er mange forskjellige kriterier for EUPF/borderline og at ikke alle har alle punktene som kan stille denne diagnosen. Men er det noe som er felles for _alle_ med denne diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen av de 9 kriteriene som er obligatoriske.

Kun det som gjelder for alle PF: Det må føre til betydelig ubehag for en selv eller andre og/eller det må føre til betydelig nedsatt funksjon arbeid/studier/i familien/sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolleboff

Det er ingen av de 9 kriteriene som er obligatoriske.

Kun det som gjelder for alle PF: Det må føre til betydelig ubehag for en selv eller andre og/eller det må føre til betydelig nedsatt funksjon arbeid/studier/i familien/sosialt.

Stemmer det med _eller_ overalt der du skriver? Altså at det kan være en pf selv om det _bare_ fører til ubehag for en selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Stemmer det med _eller_ overalt der du skriver? Altså at det kan være en pf selv om det _bare_ fører til ubehag for en selv?

Ja, det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Ja, det stemmer.

Vil du si litt om hva du legger i "betydelig ubehag for en selv" ?

Hvilke ubehag kan det være snakk om?

Jeg spør fordi jeg snart skal utredes.

Eks: Pga mange vanskeligheter tror jeg ikke jeg fikk utvikle meg slik jeg burde. Jeg strever bl.a med mye usikkerhet ; Feks hva som er normalt, særlig i forhold til andre mennesker. Vi levde nokså isolert fra omverdenen også, i oppveksten. Men jeg utagerer ikke. Jeg "lider i stillhet".

Er eupf også litt likt k - ptsd?

Takk om du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...