Gå til innhold

ECT - kan du svare NHD?


Gjest Litt anonym for øyeblikket ;)

Anbefalte innlegg

Gjest Litt anonym for øyeblikket ;)

Jeg har lest mye på nettet om ECT, men har ikke fått svar på alt jeg lurte på. Kan du hjelpe?

Midlertidig hukommelsestap er visstnok vanlig. Men hvor ille er dette mens ECT-behandlingen pågår? Er det såpass ille at man ikke bør ta vare på små barn, kjøre bil, lage mat osv eller fungerer man like godt som før behandlingen begynner?

Jeg har snakket med to psykiatere og én psykolog om ECT. Psykologen, som har kjent meg lengst, anbefaler at jeg ikke skal ta det fordi h*n mener at jeg ikke har sånne lange og dype depresjoner, men at det går litt opp og ned. Derfor mener h*n at jeg trenger psykoterapi i stedet. Jeg har gått lenge i psykoterapi og har blitt bedre, men ikke bra nok.

Psykiater nr. 1 anbefaler meg ECT og sier at h*n ville gjort det selv dersom h*n ble deprimert. Psykiater nr. 2 er litt mer skeptisk. H*n sier at det er greit at jeg gjør det, men h*n ville ikke gjort det selv fordi h*n er redd for alt sånt... H*n ville heller tatt medisiner.

Jeg vet jo at du er for ECT, så det er jo ikke noen vits i å spørre deg hvem jeg burde høre på, men jeg blir så i tvil av dette her! Hva hvis psykologen har rett i at jeg egentlig ikke har en så dyp depresjon at jeg får utbytte av ECT? Jeg synes dette med å påvirke hjernen på en sånn måte er veldig skummelt og jeg blir helt kvalm av tanken på det så jeg vil jo ikke prøve dette bare for å prøve liksom... :-/

Det at jeg blir helt fysisk dårlig av tanken på at noen skal gjøre noe sånt mot hjernen min er også et problem. Tror det er en stor sjanse for at jeg kommer til å trekke meg rett før. Eller at jeg tar én behandling og så tør jeg ikke mer... Det hadde hjulpet meg å bli lagt i narkose FØR de setter på meg de greiene som skal sitte på hver sin side av hodet. Jeg vil egentlig bare legge meg i en seng (inne på rommet mitt på psyk., ikke et fremmed sted med masse skumle apparater), bli lagt i narkose og så våkne i det samme rommet, som om ingening hadde skjedd. Så kan de gjøre hva de vil mens jeg er i narkose, men jeg vil ikke se noe av det! Synes det er kjempeskummelt! Tror du at det er mulig å gjøre det på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg NHD, men kan jo prøve å svare deg litt likevel...

Jeg gikk i psykoterapi og på medisiner, men det hadde lite eller ingen effekt på depresjonen min. Ble innlagt og etter nesten et år der, var ECT siste utvei.

Den hadde også liten/ingen effekt, men standard prosedyre etter ECT er utskrivelse.

Jeg husker ingenting fra tiden før ECT, under og etter den. Men nå er den opp mot normalt igjen. De på DPS sier det er depresjonen som førte til hukommelsestap og IKKE ECTen, jeg vet ikke...

Ect foregår på sykehuset, du ligger i senga, får sånn nål i hånda...hmm...husker fortsatt ikke helt jeg..

Jeg tror jeg sovna av narkosen før de satte disse greiene på hodet..

Jeg tror ikke jeg ville klart å ta meg av barn alene under denne perioden, jeg husker ikke om jeg kjørte bil- men tror ikke det.

Jeg husker ikke hva mer du spurte om, men håper det var litt til hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt anonym for øyeblikket ;)

Nå er ikke jeg NHD, men kan jo prøve å svare deg litt likevel...

Jeg gikk i psykoterapi og på medisiner, men det hadde lite eller ingen effekt på depresjonen min. Ble innlagt og etter nesten et år der, var ECT siste utvei.

Den hadde også liten/ingen effekt, men standard prosedyre etter ECT er utskrivelse.

Jeg husker ingenting fra tiden før ECT, under og etter den. Men nå er den opp mot normalt igjen. De på DPS sier det er depresjonen som førte til hukommelsestap og IKKE ECTen, jeg vet ikke...

Ect foregår på sykehuset, du ligger i senga, får sånn nål i hånda...hmm...husker fortsatt ikke helt jeg..

Jeg tror jeg sovna av narkosen før de satte disse greiene på hodet..

Jeg tror ikke jeg ville klart å ta meg av barn alene under denne perioden, jeg husker ikke om jeg kjørte bil- men tror ikke det.

Jeg husker ikke hva mer du spurte om, men håper det var litt til hjelp..

Takk for at du delte din erfaring :)

De sier at alle er så fornøyde etter at de har fått ECT, men det høres jo ut som om det er litt delte meninger om det slik som du beskriver det.

Noen flere spørsmål: Hvor mange behandlinger fikk du? Angrer du på at du gjorde det? Ville du anbefalt andre å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte din erfaring :)

De sier at alle er så fornøyde etter at de har fått ECT, men det høres jo ut som om det er litt delte meninger om det slik som du beskriver det.

Noen flere spørsmål: Hvor mange behandlinger fikk du? Angrer du på at du gjorde det? Ville du anbefalt andre å gjøre det?

Jeg ble fortalt at jeg fikk 15(noe som er max her)

Jeg vet ikke om jeg angrer på det, som sagt husker jeg svært lite- det er "bare" et halvt år siden og hukommelsen var svært dårlig i lang tid etter(jeg husker 17.mai, men tiden før er relativt blank)

ECT funka ikke på meg, men de sier jo det funker på 85-90%, så jeg var nok de 10-15%...

På det grunnlag at jeg ikke hadde noen positiv erfaring selv, ville jeg nok ikke anbefalt dette, men jeg ville heller ikke si så mye imot det.For det funker visst for de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Midlertidig hukommelsestap er visstnok vanlig. Men hvor ille er dette mens ECT-behandlingen pågår? Er det såpass ille at man ikke bør ta vare på små barn, kjøre bil, lage mat osv eller fungerer man like godt som før behandlingen begynner?

S: Samme dagen som ECT bør en ikke ha aleneansvar for små barn før etter 4-6 timer. Korte bilturer er ok etter 8 timer, men grunnet narkosen og trøttheten som følger med, vil jeg ikke anbefale turer over 30 min. Matlaging er uproblematisk.

Jeg vet jo at du er for ECT, så det er jo ikke noen vits i å spørre deg hvem jeg burde høre på, men jeg blir så i tvil av dette her!

S: Det blir litt for enkelt å si at jeg er for ECT. På jobben er det ofte jeg som holder igjen. Jeg er for ECT i de tilfeller hvor det er nødvendig.

Det hadde hjulpet meg å bli lagt i narkose FØR de setter på meg de greiene som skal sitte på hver sin side av hodet.

S: Det bør det være mulig å få til. Ingen grunn til å nekte deg det, om det skulle gjøre det letter for deg.

Jeg vil egentlig bare legge meg i en seng (inne på rommet mitt på psyk., ikke et fremmed sted med masse skumle apparater), bli lagt i narkose og så våkne i det samme rommet, som om ingening hadde skjedd.

S: Det er nok ikke alltid mulig. Vi gjør ECT på anestesiavdleingen. Andre steder gjør de det muligens anderledes. Tror ikke en vil aksteptere en slik løsning om dette forlenger narkosen med mange minutter.

Hos oss blir en trillet inn på recovery/oppvåkningsavdelingen etter ECT. Det er her en våkner opp. Her ligger de fleste fra 15-60 min før de kommer tilbake til rommet sitt.

Jeg kan ikke si noe om hvorvidt ECT er riktig behandling for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt anonym for øyeblikket ;)

Midlertidig hukommelsestap er visstnok vanlig. Men hvor ille er dette mens ECT-behandlingen pågår? Er det såpass ille at man ikke bør ta vare på små barn, kjøre bil, lage mat osv eller fungerer man like godt som før behandlingen begynner?

S: Samme dagen som ECT bør en ikke ha aleneansvar for små barn før etter 4-6 timer. Korte bilturer er ok etter 8 timer, men grunnet narkosen og trøttheten som følger med, vil jeg ikke anbefale turer over 30 min. Matlaging er uproblematisk.

Jeg vet jo at du er for ECT, så det er jo ikke noen vits i å spørre deg hvem jeg burde høre på, men jeg blir så i tvil av dette her!

S: Det blir litt for enkelt å si at jeg er for ECT. På jobben er det ofte jeg som holder igjen. Jeg er for ECT i de tilfeller hvor det er nødvendig.

Det hadde hjulpet meg å bli lagt i narkose FØR de setter på meg de greiene som skal sitte på hver sin side av hodet.

S: Det bør det være mulig å få til. Ingen grunn til å nekte deg det, om det skulle gjøre det letter for deg.

Jeg vil egentlig bare legge meg i en seng (inne på rommet mitt på psyk., ikke et fremmed sted med masse skumle apparater), bli lagt i narkose og så våkne i det samme rommet, som om ingening hadde skjedd.

S: Det er nok ikke alltid mulig. Vi gjør ECT på anestesiavdleingen. Andre steder gjør de det muligens anderledes. Tror ikke en vil aksteptere en slik løsning om dette forlenger narkosen med mange minutter.

Hos oss blir en trillet inn på recovery/oppvåkningsavdelingen etter ECT. Det er her en våkner opp. Her ligger de fleste fra 15-60 min før de kommer tilbake til rommet sitt.

Jeg kan ikke si noe om hvorvidt ECT er riktig behandling for deg.

Takk for svar!

Der jeg evt. skal ta det så gjøres det i 1. etasje og de psykiatriske avdelingene ligger i 2. og 3. etasje. Jeg får spørre nærmere om dette med psykiateren der. Ville bare ha en "second opinion" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sivspurven

Jeg ble fortalt at jeg fikk 15(noe som er max her)

Jeg vet ikke om jeg angrer på det, som sagt husker jeg svært lite- det er "bare" et halvt år siden og hukommelsen var svært dårlig i lang tid etter(jeg husker 17.mai, men tiden før er relativt blank)

ECT funka ikke på meg, men de sier jo det funker på 85-90%, så jeg var nok de 10-15%...

På det grunnlag at jeg ikke hadde noen positiv erfaring selv, ville jeg nok ikke anbefalt dette, men jeg ville heller ikke si så mye imot det.For det funker visst for de fleste...

Hei.

Jeg var igjennom 2 serier med ECT. Ble behandlet i Trondheim.

Hver serie var på 10 behandlinger. Første serie virket knallbra!

Etter 6. behandlingen var det som å knipse i fingrene og depresjonen var borte!

Den siste serien hadde desverre ikke noen særlig effekt, men den løftet bare humøret mitt litt mer.

Behandlingen der jeg var skjedde slik:

1. Ble vekket kl. 07.00 for å få en premedikasjon (morfin scoplami, som er det samme som en likegladsprøyte).

2. Tok taxi til sykehuset, der vi som skulle til behandling ble sjekket inn på recovery.

3. Fikk en seng og fikk satt inn eb veneflon i hånda og en 0,5 liters ringer pose (intravenøs veske for å holde åren åpen).

4. Ble trillet bort til ECT apparatet når anestesilegen, narkoselegen og psykiateren kom.

5. Fikk en oksygenmaske med en "bag" som jeg skulle puste i.

6. Narkosen ble satt i veneflonen på hånda.

7. Jeg sovnet og ECT'en ble satt.

8. Jeg våknet etter 10-30 minutter og ville ut å ha en røyk, litt ustø og groggy etter narkosen.

9. Tok taxi tilbake til psykiatrisk og la meg for å sove.

Jeg plagdes bare mildt med litt dårligere korttidshukommelse og hodepine samme dag.

Behandlingen skjer med 2-3 dagers mellomrom. Samme prossedyre.

Hvis jeg hadde fått en like dyp og alvorlig depresjon igjen, så ville jeg absolutt valgt ECT behandling fremfor medisinering.

Jeg vil bare ønske deg lykke til med behandlingen. Det er det verdt hvis det er indikasjon for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt anonym for øyeblikket ;)

Hei.

Jeg var igjennom 2 serier med ECT. Ble behandlet i Trondheim.

Hver serie var på 10 behandlinger. Første serie virket knallbra!

Etter 6. behandlingen var det som å knipse i fingrene og depresjonen var borte!

Den siste serien hadde desverre ikke noen særlig effekt, men den løftet bare humøret mitt litt mer.

Behandlingen der jeg var skjedde slik:

1. Ble vekket kl. 07.00 for å få en premedikasjon (morfin scoplami, som er det samme som en likegladsprøyte).

2. Tok taxi til sykehuset, der vi som skulle til behandling ble sjekket inn på recovery.

3. Fikk en seng og fikk satt inn eb veneflon i hånda og en 0,5 liters ringer pose (intravenøs veske for å holde åren åpen).

4. Ble trillet bort til ECT apparatet når anestesilegen, narkoselegen og psykiateren kom.

5. Fikk en oksygenmaske med en "bag" som jeg skulle puste i.

6. Narkosen ble satt i veneflonen på hånda.

7. Jeg sovnet og ECT'en ble satt.

8. Jeg våknet etter 10-30 minutter og ville ut å ha en røyk, litt ustø og groggy etter narkosen.

9. Tok taxi tilbake til psykiatrisk og la meg for å sove.

Jeg plagdes bare mildt med litt dårligere korttidshukommelse og hodepine samme dag.

Behandlingen skjer med 2-3 dagers mellomrom. Samme prossedyre.

Hvis jeg hadde fått en like dyp og alvorlig depresjon igjen, så ville jeg absolutt valgt ECT behandling fremfor medisinering.

Jeg vil bare ønske deg lykke til med behandlingen. Det er det verdt hvis det er indikasjon for det!

Takk for nyttig informasjon! :-)

Jeg har stort sett hørt positive erfaringer fra folk som har prøvd ECT og jeg tenker vel egentlig at det er verdt et forsøk, men synes det er kjempeskummelt likevel! :( Blir helt dårlig av å tenke på det. Synes det er så unaturlig å gjøre noe sånt og tenker på hva de kommer til å si om det i fremtiden. At de kommer til å se på ECT på samme måte som vi nå ser på lobotomi... Vet at det ikke er det samme, men synes det er så fælt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! :-)

Jeg har stort sett hørt positive erfaringer fra folk som har prøvd ECT og jeg tenker vel egentlig at det er verdt et forsøk, men synes det er kjempeskummelt likevel! :( Blir helt dårlig av å tenke på det. Synes det er så unaturlig å gjøre noe sånt og tenker på hva de kommer til å si om det i fremtiden. At de kommer til å se på ECT på samme måte som vi nå ser på lobotomi... Vet at det ikke er det samme, men synes det er så fælt! :(

ECT har blitt brukt veldig lenge.

Og det er forsket på at folk med epelepsi ikke har så mye plager med depresjon som vi uten epelepsi.

En ECT behandling er jo det samme som å gi en person et kontrollert epileptisk anfall under narkose.

Jo en annen bivirkning jeg hadde var muskelstølhet. Det kom av krampene. Krampene varer i bare 10-60 sekunder. Jo lengre kramper man har, desto bedre er resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...