mbf 223 0 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg har laget syltetøy av rips nå.Måtte koke det fordi jeg ikke har konservering å ha i,butikken er jo stengt.Har tilsatt sukker,men hva kan jeg gjøre for å få det tykkere?Det er så altfor tynt.Blir så rennende å ha på skivene.Skal gi det bort i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorien 0 0 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kan du lage gele av det? Ripsgele til å ha på brødskiva. Det laget alltid min tante. Vet ikke hvordan hun laget det, men gjetter på at det var gelantin inne i bildet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbf 223 0 Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Kan du lage gele av det? Ripsgele til å ha på brødskiva. Det laget alltid min tante. Vet ikke hvordan hun laget det, men gjetter på at det var gelantin inne i bildet. Ja,jeg lurer på om jeg ikke da må ha gelatin?Tror nok det. Jeg laget en liten jevning med potetmel og vann og hadde i.Blir nok mer dessert enn syltetøy,men shitt au :-) Gikk helt greit og det smaker himmelsk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus 80 289 5 161 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Ja,jeg lurer på om jeg ikke da må ha gelatin?Tror nok det. Jeg laget en liten jevning med potetmel og vann og hadde i.Blir nok mer dessert enn syltetøy,men shitt au :-) Gikk helt greit og det smaker himmelsk :-) Nei, du bruker ikke gelatin når du lager ripsgele. Du koker safta ut av ripsen med litt vann og så siler du saften og koker inn den med sukker (mye sukker!) og så stivner det helt av seg selv. Jeg har laget det flere ganger. Kjempegodt! Nesten enda bedre om du blander i litt solbær også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbf 223 0 Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Nei, du bruker ikke gelatin når du lager ripsgele. Du koker safta ut av ripsen med litt vann og så siler du saften og koker inn den med sukker (mye sukker!) og så stivner det helt av seg selv. Jeg har laget det flere ganger. Kjempegodt! Nesten enda bedre om du blander i litt solbær også. Det må jeg prøve en gang!Tusen takk for tipset :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 0 0 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Det må jeg prøve en gang!Tusen takk for tipset :-) Hvis jeg ikke husker helt feil fra barndommen, må bærene tas tidlig - altså før de blir for modne. Bare et lite tips, altså. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbf 223 0 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Hvis jeg ikke husker helt feil fra barndommen, må bærene tas tidlig - altså før de blir for modne. Bare et lite tips, altså. :-) Takk for det :-) De var modne nå da jeg plukket dem, men ikke overmodne. Gikk greit med 1 ss potetmel i litt vann :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.