Gå til innhold

Hemoroider?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret

Jeg er en snart 24 år gml. kvinne, og svært bekymret fordi jeg har problemer med endetarmen. Jeg har hatt det i et par mnd. nå. Det er akkurat som det er et sår ved inngangen, og det føles nesten som om den er for "trang" når jeg er på toalettet. Det er blod på dopapiret og gjør svært vondt mens det står på. Jeg har svært hard avføring, det gjør ikke saken bedre. Smertene avtok lenge, men nå har det blusset opp igjen.

Er det hemoroider, og i så fall hvordan behandles det? Hvordan undersøker legen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28175-hemoroider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Dette høres mest ut som en analfissur, en sprekk i slimhinnen i endetarmen. Disse oppstår oftest på grunn av for hard avføring og skaper vonde sirkler: fordi det gjør så vondt å gå på toalettet, holder man seg ubevisst, avføringen blir hardere, den harde avføringen spiler ut endetarmen og holder såret ved like.

Et viktig ledd i behandlingen er å bruke mykgjørende avføringsmidler, for eksempel flytende midler som inneholder laktulose. Dersom det ikke fører fram, kan man prøve nitroglyceringholdige salver, innsprøytinger med botulinustoksin eller operasjon.

Hemoroider er også en mulighet, og blødninger fra endetarmen bør undersøkes av lege for å utelukke svulster. Undersøkeslen går ut på å kjenne i endetarmen og eventuellt se opp i den med et rør (rectoskopi).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28175-hemoroider/#findComment-114172
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...