Gå til innhold

er jeg depremert?


Gjest deppa 18

Anbefalte innlegg

Gjest deppa 18

hei. i ca tre mnd nå har jeg vært mer eller mindre trist og lei. når jeg er alene blir jeg redd og hører skumle lyder. har vært mye sengeliggende og har absolutt ingen energi til overs. for en liten stund siden hadde jeg selvmordstanker konstant, men jeg har ikke hatt det de siste ukene. jeg har hele tiden tenkt at det bare er å gi opp og at jeg ikke har noe å jobbe eller leve for uansett. men så lenge jeg lever orker jeg ikke å føle sånn mer. jeg trøstespiser og tar meg selv på fersken med snop i munnen uten at jeg har lagt merke til at jeg spiser det. er også veldig mye småsyk med hodeværk og mage smerter. kanskje jeg overdriver alt dette,men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. vet du hva som er gelt med meg? er det noe som kan gjøres så jeg får det bedre? er ikke fornøyd med meg selv i det hele tatt og er lei av å føle meg mislykket. mvh jente 18 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

du bør kontakte din fastlege og få hjelp til dette her, tvilsomt du vil klare å komme ut av dette på egen hånd( man kan klare det, men det tar som regel fantastisk mye lenger tid). Kanskje trenger du medisiner, kanskje trenger du terapi, evt begge deler. Noe må du ihvertfall gjøre. Det du kan gjøre selv er å forsøke å bevare normale døgnrutiner, fysisk aktivitet, tvinge deg ut selv om du helst vil grave deg ned under et ullpledd, snakke med nære venner, og ta vare på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine råd: Oppsøk fastlegen, få time hos psykolog/psykiater, sørg for å få mosjon/trening. Hvis du ikke orker å gå turer/komme deg ut, kjøp deg et treningsapparat du kan ha hjemme foran tven. Spis sunt, ha normal døgnrytme, stelle deg og dusje deg hver dag. Prøv å leve et normalt liv som mulig. Prøv også noen selvhjelsbøker alla: Lykketyvene, Overvinn din depresjon, Å overvinne lavt selvbilde, Tenk deg glad o.l. Jobb med tankene. Tenk kognitivt - at det du tenker, føler og gjør - gjør noe med deg. Gjør lystbetonte ting. Kanskje du er for ytrestyrt og har for store krav til deg selv. Kanskje er det ikke samsvar mellom den du er inni deg og den du er utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...