Gå til innhold

Overvåke barnas PC-bruk


Gjest ThomasP

Anbefalte innlegg

Gjest ThomasP

Hei, lurer på om dere gjør det?

Og informerer dere eventuelt barna om det, eller gjør dere det i smug?

Jeg har to jenter som har kommet i "chatte-alderen" og er livredd for de skal treffe noen kryp på nettet, vil også holde de unna upassende websider så jeg har sagt ifra at jeg sjekker hva de driver med.

En venn av meg fortalte de overvåket uten å si noe, det syns jeg er drøyt, selv om de er barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Det er noen år til det er aktuelt hos oss, mine barn er ikke på nett enda, og spiller bare spill vi har kjøpt til dem, så vi har full kontroll. Hva man gjør kommer jo mye an på barnas alder, etterhvert må man jo bare stole på dem..

Men det jeg har sett andre har gjort er å ha pc-ene stående i "fellesområde" i huset hvor man ofte går forbi, slik at barna ikke sitter alene på rommet med dette. Man skal selvsagt gi de privatliv, men man har et visst inntrykk hva de holder på med når man kan kaste et blikk på det når man går forbi. Bruker de laptop, kan man jo forlange at den skal brukes ved pc-bordet eller spisebordet når de er hjemme, ikke på rommet.

Hvis jeg følte behov for å overvåke noe mer, ville jeg gitt beskjed om det. Så visste de at det de gjorde på pcen ikke var helt privat. Det dummeste man kan gjøre er å lyve for barna eller gå bak ryggen deres. Mister man tillit har man mistet mye.

De kan sikkert bli sinte hvis man sjekker hva de gjør på nettet, men hvis man på forhånd har sagt at man er usikker og derfor kanskje vil kontrollere det, har man ihvertfall ikke gjort noe uten å opplyse om det.

Jeg håper ikke jeg kommer i en situasjon der jeg føler jeg krenker integritet og privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke denne problemstillingen når det gjelder internett enda, men datteren vår har mobiltelefon. Denne får hun lov til å bruke etter avtalte regler, og hun er informert om at vi foreldrene når som helst kan gå på telefonen hennes og sjekke bruken. Hun var selv enig at vi skulle kunne gjøre dette. Det at dette er avtalt på forhånd, tror jeg fører til at hun følger de oppsatte reglene og vi unngår at mobilbruken blir uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Mine jenter 8 og 11, har begynt å chatte på nettet. Vi har dataene i opphaldsromma, og eg sjekker når eg går forbi. Dei har hemmeleg passord på msn, men eg følger med på kven dei har som kontakter. Elles er det mine dataer, og då har eg lov å sjekke det eg vil utan å spørre :-)

Dei større gutane kontollerer eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signert

Jeg har ikke barn ennå, men jeg tror nok at jeg ville satt barnas sikkerhet foran deres rett til privatliv akkurat når det gjelder internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Vi har ikke denne problemstillingen når det gjelder internett enda, men datteren vår har mobiltelefon. Denne får hun lov til å bruke etter avtalte regler, og hun er informert om at vi foreldrene når som helst kan gå på telefonen hennes og sjekke bruken. Hun var selv enig at vi skulle kunne gjøre dette. Det at dette er avtalt på forhånd, tror jeg fører til at hun følger de oppsatte reglene og vi unngår at mobilbruken blir uansvarlig.

Hva er det du egentlig sjekker for når du sjekker mobilen hennes? Meldinger? De kan hun jo bare slette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du egentlig sjekker for når du sjekker mobilen hennes? Meldinger? De kan hun jo bare slette..

Jeg sjekker loggen hennes (det finnes to, en som er lett å slette og en som ikke er så lett å slette). Hvis hele loggen nå skulle være slettet, så vil hun jo nødvendigvis ha et forklaringsproblem...

Dessuten jobber jeg i Telenor, så jeg har mulighet til å sjekke det derfra... selv om jeg ikke gjør det, men det vet jo ikke hun:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...