Gå til innhold

PTSD -Terapi/Medisiner


Gjest Desperat!

Anbefalte innlegg

Gjest Desperat!

Hvilken terapi anbefaler du til behandling av PTSD?

Foruten terapi, hvilke(n) medisin/er kan være til hjelp ved ptsd? (-konstant deprimert m/selvmordstanker og angst).

Kan ECT være et alternativ?

Eller er eneste løsning å gi opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest privvvat

Etter å ha mottatt flere typer behandling så tror jeg nå mest på kognitiv. Det kan også være lurt å få satt ord på hendelsen-ene. Men mist aldri fokus på nåtid og framtid og hvordan du best kan takle den sett i forhold til fortiden. Du må finne en mestringsstrategi, lære en måte å tenke på som du kan takle. En flink psykolog/psykiater kan sikkert hjelpe deg.

SSRI skal visst hjelpe imot slike symptomer. Jeg er vel unntaket i så måte. Tankene gikk i 100 km/t (føltes det som) og jeg ble bare værre av dem. Men jeg vet at de har hjulpet mange andre. Jeg har også forsøkt sobril (i perioder, hjelper litt på søvn spes.), fikk også AP ei stund og det var vel de som roet hodet mitt best da jeg var på det verste.

Nå bruker jeg truxal i noen dager viss ting blir for ille, har også sobril liggende. Men er inne i en meget bra periode. Det er også bra å vite, synes jeg, at ptsd-symptomene svinger. Godt å føle seg friskere innimellom. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende1365381100

Hei Desperat

For noen måneder siden kom jeg over en terapiform som heter Reisen (f.eks. www.blrv.no). Etter noen prosesser og en del nye tanker, kom jeg med ut av den tunge tunge tiden.

Min fastlege anbefalte meg medikamenter, men det ville jeg ikke bruke, og nå i dag er jeg veldig glad for det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Beste behandling er metakognitiv terapi.

2. Av medisiner er gruppen SSRI førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...