Gå til innhold

Grunnlag for anmeldelse?


Gjest privvvat

Anbefalte innlegg

Gjest privvvat

Hei, min datters eks er meget slitsom. Truer med selvmord og sender tekstmeldinger med div. trusler. Får høre fra venner at hun må passe seg fordi han kommer til å banke henne osv. Hvor ofte er det at sjalu ekser gjennomfører slike ting? Tørr jo ikke slippe henne av syne snart. De er begge veldig unge. Hva kan vi som foreldre gjøre i en sånn sak? Anmelde? Er det noen vits i dette? Har forsøkt å snakke med mannen/gutten og foreldrene, men dette ser ut til å fortsette. Gode råd mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å føre log over det han gjør? Ta med mobilen med SMSene til politiet? Rådføre seg med politiet?

Har hun vurdert hemmelig nummer?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende1365381100

Hei

Dessverre skjer det ofte at utrygge menn kommer med trusler etc etter et brudd med kjæresten. Truslene kan ofte være om å begå selvmord, banke opp eksen etc.

Selv om truslene viser seg å være tomme, så skal man være klar over noe helt vesentlig: trussel er voldsbruk.

Og noen ganger er ikke truslene tomme.

Et råd jeg ofte gir til mennesker som er i tilsvarende situasjon som deg, er å ta kontakt med politiet og informere om det som skjer, og så vil politiet kunne gi råd om hva som er best å gjøre videre.

Et annet råd er at familien og vennene til den som blir utsatt for vold og trusler "slår ring" om den som blir utsatt for volden, og samtidig gir krystallklar beskjed til den som utøver volden og trusselen om at slik behandling er helt uakseptabel.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer informasjon, jeg har jobbet i flere år med voldsutøvere (www.tryggere.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest privvvat

Hva med å føre log over det han gjør? Ta med mobilen med SMSene til politiet? Rådføre seg med politiet?

Har hun vurdert hemmelig nummer?

mvh

Hei, ja har vurdert hemmelig nummer, men synes det er litt drastisk dette også, må jo ha kontakt med vennene sine. Men tror det går an å sperre telefonen hennes fra bare nummeret hans, eller noe sånt. Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest privvvat

Hei

Dessverre skjer det ofte at utrygge menn kommer med trusler etc etter et brudd med kjæresten. Truslene kan ofte være om å begå selvmord, banke opp eksen etc.

Selv om truslene viser seg å være tomme, så skal man være klar over noe helt vesentlig: trussel er voldsbruk.

Og noen ganger er ikke truslene tomme.

Et råd jeg ofte gir til mennesker som er i tilsvarende situasjon som deg, er å ta kontakt med politiet og informere om det som skjer, og så vil politiet kunne gi råd om hva som er best å gjøre videre.

Et annet råd er at familien og vennene til den som blir utsatt for vold og trusler "slår ring" om den som blir utsatt for volden, og samtidig gir krystallklar beskjed til den som utøver volden og trusselen om at slik behandling er helt uakseptabel.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer informasjon, jeg har jobbet i flere år med voldsutøvere (www.tryggere.no).

Tusen takk for gode råd! Reiser bort denne uka, skal i "tenkeboksen", så får vi ser hva vi gjør. Men har lovet meg selv at skjer dette en gang til så går jeg til politiet, men skal si ifra til gutten om dette først, så vet han hva som vil skje.

Hun har både venner og slektninger som som støtter henne, og hun får jo på denne måten beskjed om alt denne gutten har sagt han skal gjøre med henne også, bra hun har venner ihvertfall. Men ser at det tærer mye på henne dette, vi har opplevd trusler fra før også, fra annet hold, må ha sterke nerver for å være under slikt press i årevis. Jeg er litt bekymret for henne, hun gråter mye over ting hun får høre, mye stygt han sier om henne osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest privvvat

Ja, det er grunnlag for anmeldelse, men jeg tror hun må gjøre det selv.

Slett for all del ikke SMS'ene.

Tusen takk, gjør meg tryggere i forhold til hva som må gjøres. Driver å "snakker" med meg selv om hva som er riktig/galt å gjøre i denne situasjonen. Men det har jo pågått i hele sommer så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er absolutt grunnlag for anmeldelse. Ta vare på SMS-ene og noter dato, tidspunkt og innhold i telefonsamtaler.

Som et første skritt kan han ilegges kontaktforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld ham og prøv å få et besøksforbud. Det er nok det eneste som kan hjelpe på slike forskrudde sjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende1365381100

Tusen takk for gode råd! Reiser bort denne uka, skal i "tenkeboksen", så får vi ser hva vi gjør. Men har lovet meg selv at skjer dette en gang til så går jeg til politiet, men skal si ifra til gutten om dette først, så vet han hva som vil skje.

Hun har både venner og slektninger som som støtter henne, og hun får jo på denne måten beskjed om alt denne gutten har sagt han skal gjøre med henne også, bra hun har venner ihvertfall. Men ser at det tærer mye på henne dette, vi har opplevd trusler fra før også, fra annet hold, må ha sterke nerver for å være under slikt press i årevis. Jeg er litt bekymret for henne, hun gråter mye over ting hun får høre, mye stygt han sier om henne osv.

Som sagt, ta gjerne kontakt så kan jeg gi deg mer informasjon pr telefon.

En av de tingene mange voldsutøvere gjør, er å legge skylden for sin atferd på partneren: "hadde ikke du gjort ditt og datt, så hadde ikke jeg slått/slitt sint etc". Og, uansett hvor rart det høres ut, så begynner ofte partneren å klandre seg selv også.

Volden er voldsutøverens problem - ikke partnerens!

Og den som utøver vold vil høyst sannsynlig fortsette med det med mindre vedkommende begynner i behandling og virkelig vil endre atferd.

Beste hilsener fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest privvvat

Dette er absolutt grunnlag for anmeldelse. Ta vare på SMS-ene og noter dato, tidspunkt og innhold i telefonsamtaler.

Som et første skritt kan han ilegges kontaktforbud.

Takk! Skal senke terskelen for anmeldelse! Har litt lett for å tenke hver gang det skjer, at nå må det vel være siste gang han gjør sånn.... men begynner å bli lei!

Er det noen grense for alder på den man anmelder, vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Skal senke terskelen for anmeldelse! Har litt lett for å tenke hver gang det skjer, at nå må det vel være siste gang han gjør sånn.... men begynner å bli lei!

Er det noen grense for alder på den man anmelder, vet du noe om det?

Han kan ikke bli straffet hvis han er under 15 år og fra 15 til 18 så er de vel litt snillere i forhold til straff tror jeg. Dersom han er under 15 så er det foreldrene sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er grunnlag for anmeldelse, men jeg tror hun må gjøre det selv.

Slett for all del ikke SMS'ene.

Som forelder til en som ikke er myndig har man full rett til å anmelde. Jeg tror, men vet ikke helt sikkert, at en hver som er vitne til en kiminell handling kan anmelde eller i hvert fall varsle politiet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode råd! Reiser bort denne uka, skal i "tenkeboksen", så får vi ser hva vi gjør. Men har lovet meg selv at skjer dette en gang til så går jeg til politiet, men skal si ifra til gutten om dette først, så vet han hva som vil skje.

Hun har både venner og slektninger som som støtter henne, og hun får jo på denne måten beskjed om alt denne gutten har sagt han skal gjøre med henne også, bra hun har venner ihvertfall. Men ser at det tærer mye på henne dette, vi har opplevd trusler fra før også, fra annet hold, må ha sterke nerver for å være under slikt press i årevis. Jeg er litt bekymret for henne, hun gråter mye over ting hun får høre, mye stygt han sier om henne osv.

Hvorfor skal du vente til dette skjer en gang til? Og hvorfor advare gutten før anmeldelse? Håper virkelig ikke du tar mer hensyn til denne gutten enn din datter her. Husk at trusler kan være reelle, det har jeg og mange med meg smertelig erfart. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...