Gå til innhold

Barnehage og utlendinger


Gjest Er ikkje mulig

Anbefalte innlegg

Gjest Er ikkje mulig

Eg leste i Ba idag om en som hadde søkt i tre barnehager i loddefjord og hun fikk ikkje plass pga utlendinger var førsteprioritet.

Er det virkelig mulig at dette er sant?

Hva skjer her i landet, de kommer til å ta over til slutt!

Hilsen en forbanna nordmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Samtidig klager du sikkert over at utlendinger ikke har vett nok til å la ungene sine gå i barnehagen for å lære norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de burde prioritere oss vellykkede

Jeg har søkt 10 barnehager, og fikk ikke plass. Sikkert alle disse som (mot bedre vitende) føder funskjonshemmede barn som har fått alle plassene, og alle alenemødrene, og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt 10 barnehager, og fikk ikke plass. Sikkert alle disse som (mot bedre vitende) føder funskjonshemmede barn som har fått alle plassene, og alle alenemødrene, og..

''Jeg har søkt 10 barnehager, og fikk ikke plass. Sikkert alle disse som (mot bedre vitende) føder funskjonshemmede barn som har fått alle plassene, og alle alenemødrene, og.. – de burde prioritere oss vellykkede''

Ditt innlegg ble ikke så mye bedre da.. ikke med den signauren ihvertfall. Å være utlending, ha et funksjonshemmet barn eller være enslig forsørger er ikke synonymt med å ikke være vellykket... Men signaturen din var kanskje ironisk den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Samtidig klager du sikkert over at utlendinger ikke har vett nok til å la ungene sine gå i barnehagen for å lære norsk!

Det er vel ikke akkurat det vedkommende reagerer på - det h*n spør om er om de virkelig er førsteprioritert, og jeg synes slettes ikke det er så rart at noen reagerer på det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det kan være frustrerende. Strevde også med å få plass til minstemor, men samtidig er det viktig for samfunnet i sin helhet at disse barna lærer norsk raskest mulig og at deres foreldre kommer ut i jobb.

Lærer ikke barna norsk i barnehagen, kommer problemene senere ved at man må sette inn ekstra ressurser på skolen. Foreldrene må ha tid til å gå på norskkurs eller jobbe for å lære norsk ordentlig. Det er viktig for at de skal kunne følge med på hva barna deres driver med, kunne kommunisere med skolen og for å hindre vold i samfunnet som ingen av oss liker.

Vi vil ha en vellykket integrering og forløpig får vi ikke alt, men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har da ikke første prioritet, Jeg har i vært fall hatt høyere prioritet enn dem og jeg er heller ikke først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Barn med spesielle behov blir prioriterte. Og for noen, og da mest utlendinger, er dette behovet at de trenger å lære bedre norsk. Derfor blir de prioriterte, og ikke fordi de er utlendinger.

Snakk om skjev vinkling da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Jeg skjønner at det kan være frustrerende. Strevde også med å få plass til minstemor, men samtidig er det viktig for samfunnet i sin helhet at disse barna lærer norsk raskest mulig og at deres foreldre kommer ut i jobb.

Lærer ikke barna norsk i barnehagen, kommer problemene senere ved at man må sette inn ekstra ressurser på skolen. Foreldrene må ha tid til å gå på norskkurs eller jobbe for å lære norsk ordentlig. Det er viktig for at de skal kunne følge med på hva barna deres driver med, kunne kommunisere med skolen og for å hindre vold i samfunnet som ingen av oss liker.

Vi vil ha en vellykket integrering og forløpig får vi ikke alt, men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle.

"....men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle."

Det sies jo at en god latter forlenger livet. Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke deg for å ha forlenget livet med mange år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen kommune, som Loddefjord bydel tilhører, er det følgende grupper som er prioritert:

1. Barn med funksjonshemming

2. Barn på barnevernstiltak

Barnehageloven pålegger alle barnehager å gi disse barna førsteprioritet. Barn av "utlendinger" som du skriver (hva nå enn dette måtte være - utlandske statsborgere, utlandske studenter, alle mørkhudete, flyktninger eller hva?) har ikke prioriteret barnehageplass i Bergen. Dette har blitt en myte som alle slenger rundt seg med, uten å sjekke sannhetsgehalten.

Faktum er at familier med minoritetsspråklig bakgrunn bruker barnehagene i langt mindre grad enn det etninske nordmenn gjør! Og DET burde heller bekymre folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Jeg skjønner at det kan være frustrerende. Strevde også med å få plass til minstemor, men samtidig er det viktig for samfunnet i sin helhet at disse barna lærer norsk raskest mulig og at deres foreldre kommer ut i jobb.

Lærer ikke barna norsk i barnehagen, kommer problemene senere ved at man må sette inn ekstra ressurser på skolen. Foreldrene må ha tid til å gå på norskkurs eller jobbe for å lære norsk ordentlig. Det er viktig for at de skal kunne følge med på hva barna deres driver med, kunne kommunisere med skolen og for å hindre vold i samfunnet som ingen av oss liker.

Vi vil ha en vellykket integrering og forløpig får vi ikke alt, men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle.

Enig ang regjeringen! Skulle nå helst ønske at vi slapp å ha med SV i den, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er vel ikke akkurat det vedkommende reagerer på - det h*n spør om er om de virkelig er førsteprioritert, og jeg synes slettes ikke det er så rart at noen reagerer på det..?

Det er viktig å se alt i sammenheng. Jeg synes det er bra at barn av innvandrere blir prioriterte i barnehagekøen. På den måten får de tidlig norskinnlæring og vi kan forhåpentligvis unngå mange av problemene som kommer i kjølvannet av innvandringen.

De som klager over at innvandrerne får "fordeler" nordmenn ikke har, klager også over at innvandrerne ikke lærer seg norsk språk, on norsk kultur osv. For å få til det siste, må vi gi den visse "fordeler", som f.eks. prioritert barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"....men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle."

Det sies jo at en god latter forlenger livet. Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke deg for å ha forlenget livet med mange år :-)

Bare hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang regjeringen! Skulle nå helst ønske at vi slapp å ha med SV i den, men men...

Stemmer ikke SV jeg heller, men er glad for at de er med i regjeringen. Mye positivt med det partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en litt klønete måte å si det på, men det kan godt stemme fordi man vil fange opp tilfellene som kanskje ikke vil lære seg norsk hjemme, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"....men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle."

Det sies jo at en god latter forlenger livet. Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke deg for å ha forlenget livet med mange år :-)

Jeg ler med deg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt 10 barnehager, og fikk ikke plass. Sikkert alle disse som (mot bedre vitende) føder funskjonshemmede barn som har fått alle plassene, og alle alenemødrene, og..

Jaha, så man skal sende alle alenemødre på sosialen fordi de ikke får barnehageplass og dermed ingen inntekt fordi de må være hjemmeværende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan være frustrerende. Strevde også med å få plass til minstemor, men samtidig er det viktig for samfunnet i sin helhet at disse barna lærer norsk raskest mulig og at deres foreldre kommer ut i jobb.

Lærer ikke barna norsk i barnehagen, kommer problemene senere ved at man må sette inn ekstra ressurser på skolen. Foreldrene må ha tid til å gå på norskkurs eller jobbe for å lære norsk ordentlig. Det er viktig for at de skal kunne følge med på hva barna deres driver med, kunne kommunisere med skolen og for å hindre vold i samfunnet som ingen av oss liker.

Vi vil ha en vellykket integrering og forløpig får vi ikke alt, men hvis dagens regjering får fortsette å styre, blir det nok bedre på sikt for alle.

Godt skrevet, selv om jeg ikke kan si meg enig i det med regjeringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...