Gå til innhold

Hvorfor ikke fastlegeordning også i psyk.?


Gjest Hvorfor hvorfor hvorfor så store forskjeller??

Anbefalte innlegg

Gjest Hvorfor hvorfor hvorfor så store forskjeller??

Hvorfor er det ikke slik at vi kan finne et felles register der vi kan se hvor mange pasienter de ulike psykiaterne/psykologene har og hvem som er ledige?

Det er ganske belastende å måtte utlevere seg til femti psykologer/psykiatere i brevs form i håp om å få tilslag hos en.

Det ville også vært fint om man i et slikt register kunne trykket på vedkommende behandlers navn og sett hvor mange det var registrert på venteliste, og selv pr. nett kunne registrert seg på denne om man ønsket det.

Ville også vært fint om man ved navneklikk kunne lett sett hvilken behandlingsform behandleren bruker - da eks. kropp/psyketetapi, psykodynamikk ikke passer om en vil arbeide kognitivt. Videre hvilke spesialområder behandleren har eks. medikamentell behandling, spiseforstyrrelser, traumer, bipolar etc, etc.

Er det ingen som har tenkt på et slikt system?? Er det noen som kan tenke seg å fronte at vi får innført et slikt system?

I somatikken har pasientene så langt flere rettigheter. Hva med de i psykiatrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest liten løve

Fastlegen er jo den som i utgangspunktet skal behandle alle slags sykdommer. Og dersom fastlegen ikke ser seg i stand til det skal han/hun henvise videre til spesialisthelsetjenesten. Også når det gjelder psykiatri.

Man har jo ikke "fastøyelege"; "fastgynekolog" eller "fastkirurg" for den saks skyld.

Det jeg synes er skammelig er at pasientene som trenger behandling i spesialisthelsetjenesten når det gjelder psykiatri ofte får ansvaret for å finne spesialisten selv og ha ansvar for å gjøre seg "interessant" for å få hjelp. Dette synes jeg er feil. Tenk om man måtte gjøre det samme ovenfor kirurger. Skrive et brev om hvorfor det er så interessant å operere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvorfor hvorfor hvorfor slik forskjell

Fastlegen er jo den som i utgangspunktet skal behandle alle slags sykdommer. Og dersom fastlegen ikke ser seg i stand til det skal han/hun henvise videre til spesialisthelsetjenesten. Også når det gjelder psykiatri.

Man har jo ikke "fastøyelege"; "fastgynekolog" eller "fastkirurg" for den saks skyld.

Det jeg synes er skammelig er at pasientene som trenger behandling i spesialisthelsetjenesten når det gjelder psykiatri ofte får ansvaret for å finne spesialisten selv og ha ansvar for å gjøre seg "interessant" for å få hjelp. Dette synes jeg er feil. Tenk om man måtte gjøre det samme ovenfor kirurger. Skrive et brev om hvorfor det er så interessant å operere meg...

Eksempelet ditt med kirurg og operasjon er veldig bra. Illustrativt så det holder! Ja, det ville tatt seg dårlig ut og selvsagt ville folk rundt om i ulike bransjer reagert om en måtte dette.

Fikk ordlagt meg noe utydelig i startinnlegget mitt. Beklager det. Det jeg mente var selvsagt å spørre om hvorfor man ikke følger noen av listeprinsippene som gjelder for fastlegeordningen, også i psykiatrien. Mente selvsagt ikke at alle skal tildeles en psykolog eller psykiater med mindre de ønsker å stå utenom ordningen. :P Likevel tror jeg vi i disse opprustningstider av psykiatrien ville fått et løft om man hadde gjort det lettere for personener som trenger hjelp til å få dette.

For meg har det vært mye enklere å få arbeid enn å få fatt i psykiater/psykolog. Utfra stillingsannonsene er det noe å gå utfra og en ser hva som man i alle fall ikke skal søke, og hvor man kjenner det er noe som trigger. Dessuten er det et stort paradoks at man trenger sende langt færre jobbsøknader og CVer rundt om enn man trenger å sende søknadsbrev til psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Eksempelet ditt med kirurg og operasjon er veldig bra. Illustrativt så det holder! Ja, det ville tatt seg dårlig ut og selvsagt ville folk rundt om i ulike bransjer reagert om en måtte dette.

Fikk ordlagt meg noe utydelig i startinnlegget mitt. Beklager det. Det jeg mente var selvsagt å spørre om hvorfor man ikke følger noen av listeprinsippene som gjelder for fastlegeordningen, også i psykiatrien. Mente selvsagt ikke at alle skal tildeles en psykolog eller psykiater med mindre de ønsker å stå utenom ordningen. :P Likevel tror jeg vi i disse opprustningstider av psykiatrien ville fått et løft om man hadde gjort det lettere for personener som trenger hjelp til å få dette.

For meg har det vært mye enklere å få arbeid enn å få fatt i psykiater/psykolog. Utfra stillingsannonsene er det noe å gå utfra og en ser hva som man i alle fall ikke skal søke, og hvor man kjenner det er noe som trigger. Dessuten er det et stort paradoks at man trenger sende langt færre jobbsøknader og CVer rundt om enn man trenger å sende søknadsbrev til psykiatrien.

Jeg tror veien å gå er at alle som er hevist til spesialiisthelsetjenesten får rett til behandling der. Da mener jeg behandling til man regnes som ferdigbehandlet og ikke bare fire samtaler på en poliklinikk.

Og så mener jeg at de som har avtale med staten burde ha plikt til å ta i mot de pasientene som blir henvist, og ikke ha muligheten til å håndplukke de selv.

Jeg synes vi skal slippe andre lister enn ventelister :)

Og så mener jeg at det skal være det offentliges ansvar å sørge for at det ikke hoper seg opp psykologer med avtaler enkelte plasser mens det nesten ikke er noen andre plasser igjen. Staten burde sørge for at antall avtaler de gjør på hver plass følger folketall og geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest langt i fra happylitium

Hvis ikke jeg husker helt feil så er varianter av slike ordninger under utredning i departementet. Noen har tenkt det, men bare ikke gjort noe med. Høres kjent ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...