Gå til innhold

Hvordan virker medisinene?


Gjest sjokoladeplaten

Anbefalte innlegg

Gjest sjokoladeplaten

Hvordan virker medisiner som brukes mot depresjoner? Jeg vet det er forskjellig fra person til person, men noen fellestrekk er det vel. Er de veldig avhengighetsskapende? Bivirkninger? Jeg forstår det sånn at de tar bort litt av følelseslivet, både bunner og topper, stemmer det? Kan man kjøre bil mens man tar dem? Hva med bruk av alkohol?

Det er ikke jeg som er syk, men mannen min. får liksom ikke noen greie svar av han, og vil ikke mase. Men jeg lurer på veldig mye. hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest langt i fra happylitium

Hei,

Du kan finne mye med et enkelt søk på nett. Her er en link som kanskje kan gi deg noen svar: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9111

Antidepressiva er IKKE avhengighetsskapende. Bivirkninger er forskjellig, men som regel nokså like for grupper av antidepressiva (SSRI, trisykliske og MAOI) og ikke minst varierer bivirkningene individuelt. Jeg for min del hadde verken virkning eller bivirkning. Noen vanlige bivirkninger kan være hodepine, kvalme, tap av libido, og vektøkning. Det sies at bivirkningene skal avta etter noen uker, men jeg har stor respekt for de som sier at de ikke gjør det. For noen blir bivirkningene utålelige, men de fleste tåler medisinene fint og har god nytte av dem.

Man kan kjøre bil, men det er greit å teste hvilken effekt pillene har før man setter seg bak rattet. Det med alkohol er litt ymse, avhengig av hva slags medisiner det er snakk om. Jeg har aldri hatt problemer med kombinasjonen, ei heller etter fyll, men måtehold er stikkordet tror jeg. Alkohol kan påvirke påvirke effekten av medisinen.

Du vet kanskje hva slags tabletter mannen din har fått? Slå opp i felleskatalogen (www.felleskatalogen.no) eller les pakningsvedlegget, da får du mer konkrete svar. Eller ta deg en tur til din fastlege og spør der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli flat i følelseslivet. Man kan legge på seg. Bivirkninger ved cipralex er bl.a. trøtthet, forstoppelse, legge på seg (på grunn av trøtthet og forstoppelse), nedsatt sexlyst. Jeg vil ikke anbefale medisiner. Trening og sunt kosthold burde prøves først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokoladeplaten

Hei,

Du kan finne mye med et enkelt søk på nett. Her er en link som kanskje kan gi deg noen svar: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9111

Antidepressiva er IKKE avhengighetsskapende. Bivirkninger er forskjellig, men som regel nokså like for grupper av antidepressiva (SSRI, trisykliske og MAOI) og ikke minst varierer bivirkningene individuelt. Jeg for min del hadde verken virkning eller bivirkning. Noen vanlige bivirkninger kan være hodepine, kvalme, tap av libido, og vektøkning. Det sies at bivirkningene skal avta etter noen uker, men jeg har stor respekt for de som sier at de ikke gjør det. For noen blir bivirkningene utålelige, men de fleste tåler medisinene fint og har god nytte av dem.

Man kan kjøre bil, men det er greit å teste hvilken effekt pillene har før man setter seg bak rattet. Det med alkohol er litt ymse, avhengig av hva slags medisiner det er snakk om. Jeg har aldri hatt problemer med kombinasjonen, ei heller etter fyll, men måtehold er stikkordet tror jeg. Alkohol kan påvirke påvirke effekten av medisinen.

Du vet kanskje hva slags tabletter mannen din har fått? Slå opp i felleskatalogen (www.felleskatalogen.no) eller les pakningsvedlegget, da får du mer konkrete svar. Eller ta deg en tur til din fastlege og spør der.

Tusen takk for et fyldig og bra svar. Jeg vet ikke hva han tar, men det kan jeg nok finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokoladeplaten

Man kan bli flat i følelseslivet. Man kan legge på seg. Bivirkninger ved cipralex er bl.a. trøtthet, forstoppelse, legge på seg (på grunn av trøtthet og forstoppelse), nedsatt sexlyst. Jeg vil ikke anbefale medisiner. Trening og sunt kosthold burde prøves først.

Takk for svaret. for hans del er nok dessverre medisiner påkrevd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...