Gå til innhold

Hva er schizofreni?


Gjest sjokoladeplaten

Anbefalte innlegg

Gjest sjokoladeplaten

Hva er symptomene på schizofreni? Min mann som fikk psykoser og depresjon i sommer kastet plutselig ut av seg: "det kan jo hende jeg er schizofren", og skremte vettet av meg, han er tross alt far til mine barn!

Men jeg har hørt at dette er en sykdom som kommer i ungdomsårene, min mann er nesten 40.....

Noen som kan hjelpe meg å avkrefte dette eller gi meg litt kunnskap? Føler meg fullstendig blank på psykiske sykdommer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizofreni har fire negative symptomer: Apati, Ambivalens, Affektforstyrrelser og autisme. Så har man de positive symptomene som er hallusinasjoner, vrangforestillinger o.l. 40 år er seint å bli schizofren sånn plutselig ja. Man regner med at de fleste utvikler det mellom 18-30 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å miste kontakt med virkeligheten slik andre ser den. Det kan være psykotiske symptomer som at man følger seg paranoid, hører stemmer eller ser ting andre ikke ser. F.eks. at man ser edderkopper på veggene når det ikke er noen edderkopper der. Schizofreni vil man oppdage hos en etterhvert. De kan være veldig innadvendte og leve i sin egen verden. Bare det at man er sosial er nok et tegn på at man er frisk tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...