Gå til innhold

lavkarbo-dietter- et ego valg?


Gjest sjøstjerna

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Lav-karbo- dvs redusere karbohydrater og feks brød. Øke på med proteiner og fett. Hvor tas dette i fra? kjøtt ?

Kjøttet kommer fra dyr, som må ha store åkre for å bli mette.

om alle skulle spise slik- vil det absolutt ikke være mat til alle. Koster mer å fore opp nok dyr- og krever for mye areal...

Eller tas proteiner /fett fra andre ting?

Hva/hvordan tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Vet du - akkurat slik tenker jeg også, men har ikke turd å si det høyt....

Det virker helt ulogisk at vi skal gå fra et plante-kosthold til et protein+fett-/dyrekosthold når en putter inn litt etikk i dette.

Slik jeg har forstått det, trengs det ca 10 kilo med plantemateriale for å produsere 1 kilo med kjøtt. Det er jo da ikke rett å forbruke SÅ mye kjøtt at ikke andre kan bli mette?

Klarer ike å formulere meg så bra i kveld, men jeg er altså enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @ppel

Har aldri tenkt over denne problemstillingen, men dette var virkelig et tankekors! Send et tips til en TV-kanal om å ta et debattprogram om temaet, ville vært veldig interessant å få belyst sakens flere sider. Kan jo feks hende at det er noe som veier opp, at en friskere befolkning krever mindre sykehusressurser feks. Det er mye en ikke kommer på før andre forteller en det. Jeg er ikke klar nok i hodet til å tenke store tanker om globale problemstillinger. Vi mennesker har nok sluttet å tenke over problemene her i verden så nøye som vi burde. Ros til deg for at du gjør det og at du deler det med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Jeg tenker på det. Det er bl.a. derfor jeg har vært vegetarianer i 12 år.

:-)

For ikke å snakke om transportkostnadene for miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over denne problemstillingen, men dette var virkelig et tankekors! Send et tips til en TV-kanal om å ta et debattprogram om temaet, ville vært veldig interessant å få belyst sakens flere sider. Kan jo feks hende at det er noe som veier opp, at en friskere befolkning krever mindre sykehusressurser feks. Det er mye en ikke kommer på før andre forteller en det. Jeg er ikke klar nok i hodet til å tenke store tanker om globale problemstillinger. Vi mennesker har nok sluttet å tenke over problemene her i verden så nøye som vi burde. Ros til deg for at du gjør det og at du deler det med oss!

Det hjelper ikke hvor friske folk er om det ikke er nok jord til å fore alle. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt over før, men det er absolutt noe å tenke over. De fleste av oss blir nok pent nødt til å fortsette på brødkuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Det er ganske mange vegetarianere som går på lavkarbo :o) Det er fullt mulig. Spiser egg, soyaprodukter og masse grønnsaker. Noen spiser vel fisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner får man f.eks. fra erter og andre belgfrukter, fra egg og kylling. Fett kan man få fra planteoljer, fisk og fugl. Man må ikke nødvendigvis spise gris og storfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Som flere her nevnet så er det mulig å få i seg masse proteiner uten å spise kjøtt.

Nå er det jo også slik at maks 1/4 av det vi spiser bør være kjøtt og fett. Halvparten bør være grønnsaker, frukt og bær, og den siste 1/4 fiber.

Mennesket er laget for å spise bl.a. kjøtt. En kan ikke gå vekk fra dette kun fordi enkelte områder i verden ikke har innsett behovet for å begrense sin befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signert

Jeg lever på lite karbohydrarter, men spiser ikke så mye kjøtt (er tross alt student). Det går mye i egg, fisk, linser, cottage cheese, fullkorn, belgfrukter og selvfølgelig noe kjøtt. Men jeg spiser neppe mer kjøtt enn de som spiser brødskiver til frokost og lunsj:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Lavkarbo-dietter er jo ikke noe alle skal/bør gå på. Det er så vidt jeg vet knapt noen som mener at normalvektige skal gå over til mer protein i kosten. Men en del mennesker med spesieller problemer, som insulinresistens, diabetes osv, kan ha nytte av å spise færre karbohydrater, men da spesielt av den raske sorten, samt noe mer protein.

At mennesker som trenger det, spiser på den måten, synes jeg er etisk forsvarlig, selv om det ikke er miljømessig det beste. Alternativet for mange av disse, vil sannsynligvis å bruke medisiner. Medisinproduksjon er heller ikke miljøvennling, tenker jeg - både produksjonskostnader og frakt kommer inn her. I tillegg kommer samfunnsmessige kostnader ved behandling av sykdom, for tidlig død osv.

Så jeg synes ikke spørsmålet ditt har et enten - eller - svar. Når det gjelder mennesker som har normal helse osv, eller som bare skal ned noen kosmetiske kilo, så synes jeg absolutt du har et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...