Gå til innhold

FSH/LH


tyren1972

Anbefalte innlegg

Hei, Har nylig vært hos hudlege fordi jeg lenge har hatt noen brune små flekker under armene. Hun hadde aldri sett dette før, men tok en del blodprøver. Fikk svar at alle var normale. Så at hun bl.a. hadde tatt Fsh og Lh, og at disse jo ligger innenfor normal område. Så leste jeg på internett at forholdet mellom disse to ikke skulle være over 2, det kunne tyde på pcos.. Jeg hadde fsh på 2 og lh på 6,3. Dette var dag 25 i syklusen. har normal syklus og kjenner godt at jeg har eggløsning. Har operert bort en eggstokk, men har ingen symptomer på pcos. Har hatt mange ultralyder av den eggstokken som jeg har igjen. Har høyt blodtrykk som jeg behandles for. Kan jeg likevel ha pcos, eller er det tegn på noe annet galt? Er forresten 35 år og har to barn på 5 og 2,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Glemte å si at jeg opererte bort eggstokken pga en endometriose cyste som hadde ødelagt eggstokken. Har ikke vært plaget av endometriose hverken før eller siden. Bruker ingen prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med forholdet mellom LH og FSH på over 2 har absolutt intet med PCOS å gjøre, det er helt andre forhold som er med til å stille diagnosen (to av følgende tre faktorer: spesielle forhold ved eggstokkene, sjeldne menstruasjoner eller forhøyet verdi av mannlige hormoner). Det er riktig at man som en tommelfingerregel tidligere har sagt det med forholdet over 2, men det gjelder ikke lenger. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...