Gå til innhold

Taushetsplikt og tvangsinnleggelse - NHD


Gjest Angst123

Anbefalte innlegg

Gjest Angst123

Jeg var innlagt for noen uker siden og ble da lagt inn på tvungen observasjon fra legevakta. Ville ikke at familien skulle vite at jeg var på psykehuset, men legen der sa at hvis jeg ikke ringte dem så skulle han gjøre det. Han sa at pårørende har rett til å vite det om man er lagt inn på tvang. Stemmer dette og hvorfor kan taushetsplikten brytes i slike tilfeller? Har de bare rett til å vite at jeg er der eller kan jeg risikere at legen forteller dem mere?

Jeg hadde tilgang til mobilen min hele tiden så det var ikke det at han var redd for at de skulle tro at jeg hadde blitt borte liksom...... Jeg har bare mobil og bor i en annen by enn familie og slekt så de ville ikke fattet mistanke om at noe var galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Angst123

er du myndig har ikke legen rett til å "sladre",såvidt jeg vet...det må isåfall være unntaket.

Jeg er myndig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no nick today

Jeg er myndig ja.

da virker det hele rart altså...fra jeg var 18 år og innom sykehuset(etter div selvskading etc) var det ingen av mine nærmeste som visste noe som helst.kun meg det angår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jdjdjd

Jeg har vært den bekymrete pårørende som ikke visste hvor min bror var da han var tvangsinnlagt. Vi i familien hadde blitt spart for et forferdelig mareritt hvis vi bare hadde fått den enkle beskjeden om at han ble tatt vare på... Selv om en er myndig, angår ens psykiske sykdom også andre, ikke bare den psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angst123

Jeg har vært den bekymrete pårørende som ikke visste hvor min bror var da han var tvangsinnlagt. Vi i familien hadde blitt spart for et forferdelig mareritt hvis vi bare hadde fått den enkle beskjeden om at han ble tatt vare på... Selv om en er myndig, angår ens psykiske sykdom også andre, ikke bare den psyke.

Enig med deg i at man skal kunne vite hvor ens pårørende er hvis man ikke får kontakt på mobil eller noe sånt. Men mine pårørende bor i en annen by og fikk kontakt med meg på mobil selv om jeg var tvangsinnlagt. Jeg kunne bare sagt at jeg hadde det bra og at jeg var hjemme eller på jobb for eksempel. Hadde ikke legen kontaktet dem så hadde de ikke blitt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Taushetsplikten gjelder også ved tvangsinnleggelse.

Jeg praktiserer det dog slik at pårørende skal vite at pasienten har det ok, og at en forhindrer at det settes i gang leteaksjoner og etterlysning.

Å la pasienten selv ringe en pårørende, er en god måte å løse dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angst123

Taushetsplikten gjelder også ved tvangsinnleggelse.

Jeg praktiserer det dog slik at pårørende skal vite at pasienten har det ok, og at en forhindrer at det settes i gang leteaksjoner og etterlysning.

Å la pasienten selv ringe en pårørende, er en god måte å løse dette på.

Takk for svar :)

Jeg sa til legen at mine pårørende ikke ville bli bekymret fordi de bor i en annen by og de ville få tak i meg på mobilen. Jeg ville heller at de skulle tro at jeg var hos ei venninne eller noe. Det ville ikke blitt satt i gang en leteaksjon. Men legen sa at han var pliktig til å informere pårørende ved en tvangsinnleggelse. Synes det er merkelig at han sier det men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...