Gå til innhold

Orker ikke mat


Gjest cindypia

Anbefalte innlegg

Gjest cindypia

Har ikke hatt noe særlig kvalme ennå, er i uke 8, men har vært veldig slapp og hatt lite matlyst, er liksom ingenting som frister, selv ikke søtsaker. Når kommer det kicket hvor man har kjempelyst på en ting? Og når kommer den voldsomme appetitten? Jeg blir så dårlig når jeg ikke får i meg mat, i går begynte jeg å få kvalme, og da var appetitten enda dårligere. Følte meg liksom sur i magen. Prøvde meg på noe pastagreier, men den kraftige tomatsmaken gjorde at jeg nesten fikk brekninger, så jeg spiste ikke mye av den. Juice ble også for sterkt. Prøvde meg på frokostblanding, tenkte melka i den ville nøytralisere det sure, jeg klarte å få i meg noen få biter. Hva skal jeg gjøre for å få mer matlyst, og hvordan nøytralisere den sure magen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vekten87

det er ikke alle som får en voldsom appetitt eller dilla på èn spesiell matrett.. selv var jeg veldig kvalm de første 10 ukene, og matvanene var ikke noe å skryte av.. som regel blir dette bedre og du får en mer normal hverdag etter hvert.. prøv å spis lite og ofte.. litt youghurt eller kjeks?

når det gjelder det å få dilla, hadde ikke jeg det direkte.. var mer i perioder jeg ville ha en bestemt ting, men så gikk det over og jeg ville ha noe annet.. noen av tingene jeg har vært veldig glad i er sjokomelk ( varte i ca 2-3 uker) youghurt ( ca en mnd) sjokolade ( litt glad i den enda :) ).... min mor var gal etter gulrot! så jeg hadde fin farge når jeg kom til verden.. så det er veldig forkjellig fra person til person.. men prøv å få i deg noe.. skal du ta tilskudd via tabletter så ta de om kvelden, hvertfall omega3 tab!

lykke til.. ps. hvis du spyr, prøv å spis knekkebrød, flatbrød. det binder magen og gjør det litt mer fast.. youghurt er nok kaskje ikke det beste for deg nå.. spis tørr mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cindypia

det er ikke alle som får en voldsom appetitt eller dilla på èn spesiell matrett.. selv var jeg veldig kvalm de første 10 ukene, og matvanene var ikke noe å skryte av.. som regel blir dette bedre og du får en mer normal hverdag etter hvert.. prøv å spis lite og ofte.. litt youghurt eller kjeks?

når det gjelder det å få dilla, hadde ikke jeg det direkte.. var mer i perioder jeg ville ha en bestemt ting, men så gikk det over og jeg ville ha noe annet.. noen av tingene jeg har vært veldig glad i er sjokomelk ( varte i ca 2-3 uker) youghurt ( ca en mnd) sjokolade ( litt glad i den enda :) ).... min mor var gal etter gulrot! så jeg hadde fin farge når jeg kom til verden.. så det er veldig forkjellig fra person til person.. men prøv å få i deg noe.. skal du ta tilskudd via tabletter så ta de om kvelden, hvertfall omega3 tab!

lykke til.. ps. hvis du spyr, prøv å spis knekkebrød, flatbrød. det binder magen og gjør det litt mer fast.. youghurt er nok kaskje ikke det beste for deg nå.. spis tørr mat..

Jeg spiste en yoghurt i stad etter første spyinga, og det virka som det roa magen - utrolig nok. Men så spiste jeg kjennebrød, det klarte jeg ikke holde på og spydde, skikkelig ekkelt pga alt ikke var skikkelt tygd/fordøyd, så kom opp klumper som satt seg fast i halsen.

Nå har jeg lyst på banan, husker en gang jeg hadde spysyka og ikke tålte noe uten å måtte spy opp igjen, da hjalp det med banan... og det inneholder jo kalium, som er bra for elektrolyttbalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Prøv med frukt og grønnsaker! Banan er bra, så har du det så spis det. Gulrot inneholder stivelse så det er også sunt for magen. Ellers så er det kjedelig å ikke ha matlyst, og spy det lille en klarer å spise. Men det går sjelden utover fosteret, det tar det den skal!

Det er ikke sikkert du får helt dilla på noe. I dette svangerskapet har jeg så langt vært slik at jeg plutselig får lyst på ting(11+5 i dag). Kan være lompe med makrell, druer, nektarin e.l. Merkelig i grunn. Forrige svangerskap spiste jeg kilovis med blå druer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cindypia

Stakkars deg! Prøv med frukt og grønnsaker! Banan er bra, så har du det så spis det. Gulrot inneholder stivelse så det er også sunt for magen. Ellers så er det kjedelig å ikke ha matlyst, og spy det lille en klarer å spise. Men det går sjelden utover fosteret, det tar det den skal!

Det er ikke sikkert du får helt dilla på noe. I dette svangerskapet har jeg så langt vært slik at jeg plutselig får lyst på ting(11+5 i dag). Kan være lompe med makrell, druer, nektarin e.l. Merkelig i grunn. Forrige svangerskap spiste jeg kilovis med blå druer :-)

Kan hende du har rett. I går kveld fantaserte jeg om skoleboller og tenkte jeg skulle kjøpe det i dag, kanskje jeg klarte å holde på det, men da jeg var i butikken i dag tenkte jeg bare æsj, noe så søtt, blir sikkert kvalm av det. I stedet kjøpte jeg kanelboller, se om jeg får i meg det senere. Har kjøpt bananer nå, og lyse knekkebrød - husker også fra sist jeg var kvalm og ikke klarte å holde på maten, at lyse knekkebrød med litt hvitost var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende du har rett. I går kveld fantaserte jeg om skoleboller og tenkte jeg skulle kjøpe det i dag, kanskje jeg klarte å holde på det, men da jeg var i butikken i dag tenkte jeg bare æsj, noe så søtt, blir sikkert kvalm av det. I stedet kjøpte jeg kanelboller, se om jeg får i meg det senere. Har kjøpt bananer nå, og lyse knekkebrød - husker også fra sist jeg var kvalm og ikke klarte å holde på maten, at lyse knekkebrød med litt hvitost var bra.

Havre skal egentlig være bra for magen ved diare osv, men det er jo noe annet med svangerskapskvalme! Håper kvalmen gir seg snart snart. Prøv deg frem du, spis det du syns du vil ha. Ikke tenk på at det er sundt eller usundt, ett skolebrød/kanelbolle er jo mere enn ingenting næring i løpet av dagen.

Husk å få i deg mye væske så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er en slitsom periode.. Men det går over. Juicen kan du jo tynne ut i vann, men ellers må du bare prøve deg fram på hva du orker. Er ikke noen fare om du spiser lite en periode, for det tar seg nok opp igjen når du er over det verste. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...