Gå til innhold

Samboerskap og uenighet om økonomi


Gjest økonomifordeling

Anbefalte innlegg

Gjest økonomifordeling

Jeg og samboeren min har ulik formue i foholdet som til tider er et diskusjonstema. Vi har ett barn sammen, hun har ett fra før, slik at det bor to sammen med oss. Vi har vært sammen i 11 år etter jeg den gang gikk ut av mitt ekteskap. For å si det slik ruinerte mitt 15 år lange ekteskap meg fullstendig, slik at når jeg og min nåværende samboer begynte sammen flyttet jeg inn til henne uten å eie noe. Samboeren min eide egen leilighet.

Det har vært slik at hvis store ting skulle kjøpes til huset som salong, vaskemaskin, tv ovs har det vært min samboer som har kjøpt dette, da jeg ikke har hatt særlig økonomi til slik investering. Jeg har hatt gjeldsordning, men er ferdig med det nå.

I går ble det en diskusjon der jeg synes min samboer har lite forståelse for min situasjon. Hun anklager meg for aldri å kjøpe de større tingene, og at hun er lei dette. Jeg blir meget sint over dette da det tross alt er hennes ting til til odel og eie. Vi har også planer om å pusse opp bad og litt til i hennes leilighet, og hun mener jeg skal være med å betale på lånet som hun må ta opp. Jeg får ikke lån i mitt navn. Vi har sammen diskutert at badet er nødt å renoveres.

Hun er imidlertid redd for at hvis det skulle skje meg noe, eller at det skulle bli slutt, må hun sitte igjen med hele lånet på dette på dette restaureringsprosjektet. Jeg mener det er rett og rimelig at hvis jeg plutselig blir borte, skal ikke jeg betale noe som helst. Alt er jo hennes.

Hun sier at hun ikke lever i en ønsket situasjon med tanke på det overnevnte. Hun ønsker gjerne være gift der vi eier like mye, og kan dele på det meste. Jeg er ikke enig fordi hvis det skulle skje noe sitter jo hun igjen med alt uansett, jeg ingenting. Hun slipper også at mine tidligere barn kommer å krever noe, da jeg ikke eier noe. På den måten mener jeg at hun er i en ønskesiuasjon.

Hun har også kjøpt bil som jeg også disponerer så mye jeg vil. Jeg bruker reparere, samt fylle bensin som oftest. Hun betaler oftest forsikring og årsavgift. Denne eier hun jo også som sin egen, der jeg ikke kan kreve noe hvis så skulle skje.

Jeg begynner å bli temmelig lei disse anklagene hennes om at hun ikke er fornøyd med tanke på fordelig og økonomi. Inntekten jeg har går jo til hele familiens vel og ve. Jeg har litt utgifter hver mnd i restskatt som jeg er skyldig. Hun er også irritert fordi at skattefogden vil ha dokumentasjon på hennes inntekt, fordi de vil vurdere hvor mye jeg kan betale i mnd. Hun sier hun ikke vil blandes inn fordi dette skjedde før vi ble samboere.

Ja økonomien kan være roten til mye problemer. Hvordan kan vi få til en god løsning med økonomien i dette forholdet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

petter smart

Hvordan er det mulig å bli ruinert av 15 års ekteskap? Her må det ligge noe mer bak.

Det er vel slik i de fleste forhold at man ikke har samme formue og/eller innekt. Spørsmålet er da hvordan man fordeler utgiftene. Det er spesielt vanskelig dersom man er godt etablerte og den ene f.eks. eier en leilighet, mens den andre ikke eier noe.

Du har tydeligvis gjort dumme ting økonomisk sett. Du ville ikke sittet blakk tilbake, med betalingsanmerkninger og uten mulighet til å ta opp lån ellers. Og jeg skjønner godt at dette frustrerer henne. Hun har penger og ønsker seg flere og bedre ting, men du er ikke i stand til å bidra.

Er du blitt flinkere med penger nå? Eller sløser du bort penger på ting som strengt tatt er unødvendige? Bidrar du nok etter lønnen du får?

Det ideelle hadde jo vært om du kjøpte deg inn i huset, men dette er vel neppe mulig. Dersom hun fortsatt skal eie huset selv må hun finne seg i å pusse det opp selv. Samtidig bør du betale en viss leie for å bo der. Hvor mye måtte du betalt for å leid et tilsvarende hus? Del dette på 2 og du har et utgangspunkt.

Dersom hun krever at du skal være med å betale oppussinger må du enten betale mindre/ingenting i leie, eller få en viss eierandel i huset.

Så lenge du har ordnet opp i det økonomiske rotet ditt og er ansvarlig i dag bør hun akseptere at du har dårligere råd enn henne. Men jeg forstår samtidig at det er vanskelig for henne. Men hun visste vel om dette før dere ble sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår innlegget ditt så bor du gratis, hun sørger for alle store innkjøp og oppussing av huset ettersom huset er hennes - men du da? Skal du ikke betale noe du da? Husleie f.eks?

Du sier at lønna di går til familien den også, betyr det at du betaler alt av mat og husholdningsartikler og sånt?

Tror dere må sette dere ned og finne ut hvem av dere som betaler hva og hvor mye og se på saken en gang til. Uten å bli sure og sinte og gå i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...