Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som en prosess i sorg-bearbeidelsen lurer jeg på følgende:

Min 85 år gamle farfar fikk et kraftig hjerteinfarkt for 10 dager siden. Han ble innlagt og overlevde dette. Han fikk deretter et nytt infarkt to dager senere hvilket han også overlevde.

Etter dette fikk han pacemaker, men fikk ødemer i ekstremitetene. Spesielt i høyre hånd. Han ble svært tungpusten og hadde dårlig matlyst. Han kastet også opp.

Er dette tegn på at han utviklet akutt hjertesvikt etter infarktet? Eller hva kan ha ført til at han døde i går, ni dager etter det første infarktet?

Og: Pleier familien å få rede på det dersom pasienten var "res minus"?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28209-d%C3%B8d-etter-hjerteinfarkt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både ødemer og tungpusthet er symptomer på hjertesvik, men også symptomer på andre ting. Alikevell er det vell iallefall ikke unaturlig å tenke på hjertsvikt hvis en ser sykdomsbilde og symptomene sammen.

Jeg tror ikke pårørende får beskjed at pas. er res. minus.

hilsen

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Happygirl.

To infarkter på kort tid hos en 85 år gammel mann er dessverre forbundet med en meget alvorlig prognose, og dødeligheten i en slik tilstand er meget høy.

Jeg ville måtte ha tilgang til undersøkelsesresultater for å kunne uttale meg spesifikt om ham. Generelt er det imidlertid vanlig at slike pasienter i dagene etter infarktet kan utvikle en pumpesvikt, fordi hjertet ikke lenger klarer å ivareta sin oppgave som pumpe.

Slik svikt vil medføre at væske kan hope seg opp i periferien, d.v.s. både som perifere ødemer og som ødem i lungene, med medfølgende pustebesvær.

Det er meget i din beskrivelse som gir holdepunkt for at det var tilfellet hos din farfar.

Akutt død i denne tilstanden vil dessuten kunne inntreffe ved en akutt hjerterytmeforstyrrelse. Det hender også at hjerteveggen blir så skadet av infarktet at den kan sprekke (såkalt ruptur).

Det er vanlig at man ved hjerteavdelinger tar situasjonen opp med familien når man mener at en pasient ikke skal gjenopplives ved en eventuell alvorlig komplikasjon som hjertestans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...