Gå til innhold

NHD og andre - Utvikle ADD?


Gjest frustrert og forvirret

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert og forvirret

ADHD minus den hyperaktive delen altså. Kan dette "utvikles" i voksen alder? Evt komme til kjenne pga andre påvirkninger?

Jeg er: 30 år, de seneste 5 årene (etter barnefødsler) blitt mer og mer glemsk, kjenner nesten ikke meg selv igjen. Fjern, husker ikke ting jeg skulle gjøre sekundet etter, glemmer ord, glemmer navn, starter på ting - går fra - glemmer - begynner på noe nytt, må skrive ned alt mulig for å ha mulighet til å huske, gjerne både i kalender og på mobil med alarmtone...

Leter stadig etter mobil, nøkler.. Føler meg fryktelig stressa, men skjønner ikke om jeg er glemsk fordi jeg er stressa eller omvendt.. jeg vet ikke hvor det begynner. Har også lett hang til depresjon. Ikke konkrete tanker, men mer negative følelser. Går i perioder.

Var ikke sånn før!!

Jeg var et sprudlende aktivt barn på barneskolen, deretter gikk det dårligere på ungdomsskolen og videregående, både sosialt og faglig. Ble delvis rammet av sosial angst (taklet ikke helt overgangen til ungdomsskole med så mange nye barn) Fikk heretter sjelden med meg det som foregikk i timene. Var alltid flink i språk, men ellers datt jeg ut. Tenkte på andre ting, kikket ut av vinduet, dagdrømte.. Fikk karakterer midt på treet, men følte jeg måtte lese ting hundre ganger, skrive notater - og deretter notater av nptater - tegne oversikter osv.. for å forstå/huske. Egentlig var kunskapen min mer basert på ren hukommelse/pugg enn forståelse. (kanskje ikke helt uvanlig..) Selv om jeg føler meg relativt intelligent, gjør det alltid bra på små IQ-tester og kunnskapsspill o.l....

Jeg var utrolig flink til å huske ansikter og navn på folk og steder inntil for 5-6 år siden. Har helt mistet kontrollen på dette, som om det ikke er plass i hjernen til slikt lenger.

Som følge av alt dette blir jeg altså stressa, føler jeg ikke har kontroll i det hele tatt, blir frustrert, sint både på meg selv og andre, og det hjelper ikke på de depressive tankene heller. Jeg kan tilte helt om mannen min roter litt, legger ting på feil plass, osv. Fordi jeg da mister kontroll og oversikt, og blir stressa.... Men det verste er at jeg har fått så liten tålmodighet overfor barna, er ikke leken eller munter i det hele tatt, blir fort sliten, orker ikke leke noe særlig, har ikke lyst å finne på ting verken med dem eller venner.....

Kan noen komme med innspill? Jeg kan ikke fortsette på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan nok ikke utvikle ADD i voksen alder.

Du kan være deprimert, sliten eller lide av kronisk stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke alt har gjort det, så sørg for å få tatt diverse blodprøver så du kan utelukke, jern- og/eller vitaminmangel, stoffskifteproblemer, hormonforstyrrelser etc. Leger har jo oversikt over slikt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...