Gå til innhold

Kreftfremkallende prevensjon?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er 31 år, har tvillinger på 2 år og er engstelig for å bli gravid igjen. Har i dag kobberspiral. Mitt spørsmål er todelt: Kan jeg bruke to typer prevensjon - altså fortsette med kobberspiral og i tillegg bruke p-pillen Diane? Har fått svært dårlig hud i det siste, og har tidligere brukt Diane med hell. Men er såpass redd for å bli gravid at jeg ikke tør å bare bruke pillen. Har jo også hørt mange rykter om kvinner med kobberspiral som har blitt gravide... Del 2 av spørsmålet er om bruk av kunstige hormoner i prevensjon kan være kreftfremkallende, eller på noe annet vis er skadelig? Min mor og tante har hatt brystkreft. På farssiden er det mange med hjerteproblemer. Jeg røyker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan gjerne bruke to typer prevensjon, spiral og Diane, men Diane er jo en effektiv p-pille så det skulle ikke være nødvendig med tillegg. Det er nok ganske lett øket risiko for brystkreft under bruk av p-pille, men den er fort borte når man slutter. P-pillen beskyttet til gjengjeld både mot eggstokkreft og livmorkreft, og den effekten vedvarer mange år (kanskje 10 år) etter man har sluttet. Hvis din mor og en tante (hennes søster ?) har hatt brystkreft burde du snakke med din lege om evt. Henvisning til genetisk utredning for arvelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...