Gå til innhold

Abort etter angrepille?


Gjest Angrepille 30

Anbefalte innlegg

Gjest Angrepille 30

Hei. Jeg var i dag hos legen og testet positivt på en graviditetstest. Jeg dro til legen fordi jeg for noen uker siden tok en angrepille og siden har hatt blødningsforstyrrelser. Mensen ble først forsinket, men nå har jeg hatt blødninger mer eller mindre sammenhengende i 4 uker. Blødningene har også vært unormale ved at blodet har vært veldig rødt og klart når jeg har vært på do. Jeg er forvirret, fordi jeg tok en graviditetstest tidligere som var negativ. For å gjøre saken enda mer komplisert har jeg også hatt sex med to gutter den siste tiden, og jeg skjønner ikke hvem jeg kan ha blitt gravid med. Jeg har derfor skrevet ned de datoene jeg har hatt sex og håper at du kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål: 22. juni: Sex med gutt 1. Tok angrepille dagen etterpå. 25. juni: Sex med gutt 1. Brukte kondom. 30. juni: Sex med gutt 1: Brukte kondom. 6. juli: Sex med gutt 2: Brukte kondom. Tar en graviditetstest i perioden 5.-9. juli (usikker på akkurat hvilken dag det var). Testen er negativ. 10. juli: Jeg får mensen/blødninger. Blødningene vedvarer og jeg drar til legen i dag 3. august. Positiv graviditetstest hos legen. Legen mener at jeg muligens har hatt en spontanabort etter bruk av angrepillen. Men burde ikke da den første graviditetstesten vært positiv? Og hvis jeg har hatt en spontanabort, hvorfor viser testen at jeg er gravid i dag? Kan det være mulig at jeg ble gravid en av de andre gangene jeg hadde sex med kondom? Det var ingen ulykker med kondomene, så jeg synes det virker usannsynlig, men på den annen side virker det usannsynlig at jeg kan ha blitt gravid etter at jeg tok angrepillen, når den første testen var negativ... Nå venter jeg på legetime for å få klarhet i om jeg faktisk er gravid eller om jeg har abortert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre opplyser du ikke når du hadde menstruasjon i juni og hvor lang syklus (fra første til første dag), så da blir det meget vanskelig og regne seg frem. Du opplyser heller ikke om du har hatt samleie etter 6.juli. Ut fra de fire samleier du angir er det mest sannsynlig at du er blitt gravid ved det første samleiet, men da burde testen ha vært positiv 10.juli. En annen mulighet er at angrepillen har utsatt eggløsning så du først ble gravid på et senere tidspunkt. Hvis du har abortert, kan testen holde seg positiv en god stund etterpå. Det beste ville være å få gjort ultralyd av livmoren så man får sjekket om det er rester etter abort eller ev. fosteranlegg til stede. Ved en blodprøve kan man måle mengden av graviditetshormon, det er mer presist enn urinprøve. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...