Gå til innhold

Smertelindring/Neurotin kontra Rivotril...Til Legen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i mange år brukt Rivotril (nå 4 mg) og Sarotex (25 mg) mot sterke smerter.

Har lest å hørt at der er gode restltater med en medisin som heter NEUROTIN.

Hva er best?

Brukes Neurotin alene?

I hvilke doser?

Kan min primærlege gi meg dette?

Om de er bedre å jeg bytter medisiner MÅ jeg da trappe ned på Rivotril/Sarotex?

Eller kan jeg starte opp med dem med det samme?

Jeg er plaget av tørre slimhinner (øyne--munn) å Sarotexen gjør jo ikke saken bedre.

Jeg har en revmatisk lidelse med store smerter.

Hva råder du meg til å gjøre?

Er veldig takknemlig for svar.

Tusen takk.

mvh.Tina.

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Neurontin er en medisin som foreløpig bare har epilepsi som godkjent indikasjon, og foreskrivningen skal i følge Felleskatalogen startes av spesialist i nevrologi. Det er riktig at neurontin blir brukt i økende grad mot kroniske smerter med til dels god effekt, men den synes særlig å være virksom mot nervesmerter der andre smertestillende medikamenter har mindre effekt.

Medisinen er godkjent på blå resept bare for epilepsi, og behandlingen er kostbar, ved bruk mot kroniske smerter må det derfor søkes særskilt godkjenning fra trygdekontoret.

Både Rivotril og Sarotex har dempende virkning på sentralnervesystemet. Det har også Neurontin og disse preparatene vil kunne ha gjensidig påvirkning. Jeg går derfor ut fra at dosejustering av de andre medikamentene må vurderes.

Alt i alt synes oppstart av Neurontin å være en spesialistoppgave og ikke noe for en allmennpraktiker alene.

Neurontin er en medisin som foreløpig bare har epilepsi som godkjent indikasjon, og foreskrivningen skal i følge Felleskatalogen startes av spesialist i nevrologi. Det er riktig at neurontin blir brukt i økende grad mot kroniske smerter med til dels god effekt, men den synes særlig å være virksom mot nervesmerter der andre smertestillende medikamenter har mindre effekt.

Medisinen er godkjent på blå resept bare for epilepsi, og behandlingen er kostbar, ved bruk mot kroniske smerter må det derfor søkes særskilt godkjenning fra trygdekontoret.

Både Rivotril og Sarotex har dempende virkning på sentralnervesystemet. Det har også Neurontin og disse preparatene vil kunne ha gjensidig påvirkning. Jeg går derfor ut fra at dosejustering av de andre medikamentene må vurderes.

Alt i alt synes oppstart av Neurontin å være en spesialistoppgave og ikke noe for en allmennpraktiker alene.

Hei.

Tusen takk for utfyllende svar.

mvh.Tina.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...