Gå til innhold

Aioli - haster!!!!


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi skal ha tapasfest i morgen, og i kveld skal jeg lage aioli og tzatziki + ei kake.

Har sett flere oppskrifter på internett. Noen bruker eggeHVITEN, andre bruker eggePLOMMEN.

Hva i himmelens navn skal en amatør som meg velge????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, i tapas boka mi så står d... 1 stor eggeplomme, romtemperert.

1ss hvitvinseddik eller sitronsaft, 2 store fedd hvitløk,skrelt. 5 ss spansk extra virgin olivenolje, og 5 ss maisolje. pluss salt og pepper.

Dette rekker til 6-8 personer!!

Hvis du ikke skulle rekke å ordne, så selger de en god aioli på rema 1000. Gul- boks ved tapas rettene.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, i tapas boka mi så står d... 1 stor eggeplomme, romtemperert.

1ss hvitvinseddik eller sitronsaft, 2 store fedd hvitløk,skrelt. 5 ss spansk extra virgin olivenolje, og 5 ss maisolje. pluss salt og pepper.

Dette rekker til 6-8 personer!!

Hvis du ikke skulle rekke å ordne, så selger de en god aioli på rema 1000. Gul- boks ved tapas rettene.

Lykke til:)

Eller du kan ta en pose majones, en dæsj kesam (for å få vekk den fettete majonessmaken), så mye hvitløk du liker å ha oppi, og salt og pepper. Sånn gjør jeg det, og er storfornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, i tapas boka mi så står d... 1 stor eggeplomme, romtemperert.

1ss hvitvinseddik eller sitronsaft, 2 store fedd hvitløk,skrelt. 5 ss spansk extra virgin olivenolje, og 5 ss maisolje. pluss salt og pepper.

Dette rekker til 6-8 personer!!

Hvis du ikke skulle rekke å ordne, så selger de en god aioli på rema 1000. Gul- boks ved tapas rettene.

Lykke til:)

Jeg prøvde meg på det - men det ble helt mislykket. Blir jo ikke tjukt jo! Hvor lenge må du piske den? Nå har jeg satt det i kjøleskapet. Det er tynt som tynn suppe, og smaker bare olje (brukte rapsolje, Mariaflyflys oppskrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på det - men det ble helt mislykket. Blir jo ikke tjukt jo! Hvor lenge må du piske den? Nå har jeg satt det i kjøleskapet. Det er tynt som tynn suppe, og smaker bare olje (brukte rapsolje, Mariaflyflys oppskrift)

Da har den skilt seg. Pisk røra inn i ei eggeplomme! Litt seint råd, men... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har den skilt seg. Pisk røra inn i ei eggeplomme! Litt seint råd, men... :(

Heisan! Er du tilbake fra Italia-turen? Fin ferie?

Tapas-festen ble en suksess i går! Vi hadde det kjempekoselig i går ettermiddag da vi handlet, laget i stand maten og mikset velkomstdrink :-)

Men dessverre - aiolien fikk jeg ikke til. Heiv den i do, og kjøpte et glass + fikk to bokser som min søster hadde hatt med fra Spania. Synes forresten at det var mye mer smak på rapsoljen enn på olivenoljen....?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan! Er du tilbake fra Italia-turen? Fin ferie?

Tapas-festen ble en suksess i går! Vi hadde det kjempekoselig i går ettermiddag da vi handlet, laget i stand maten og mikset velkomstdrink :-)

Men dessverre - aiolien fikk jeg ikke til. Heiv den i do, og kjøpte et glass + fikk to bokser som min søster hadde hatt med fra Spania. Synes forresten at det var mye mer smak på rapsoljen enn på olivenoljen....?!

Så dumt det ikke gikk. :( Jeg så ikke krisa før i går - prøv igjen en annen gang! :) Hvilke tapasretter lagde dere, da?

Italiaturen var veldig bra. Endelig litt sol og sommer. Og fantastisk mye god lokal mat og drikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt det ikke gikk. :( Jeg så ikke krisa før i går - prøv igjen en annen gang! :) Hvilke tapasretter lagde dere, da?

Italiaturen var veldig bra. Endelig litt sol og sommer. Og fantastisk mye god lokal mat og drikke. :)

Høres deilig ut med Italia! Vi får prøve oss på en sånn tur om en stund, bare min kjære og jeg.... I dag har vi forresten 13 års bryllupsdag :-)

Vi hadde følgende meny på lørdag:

Tzatziki (knallgod - jeg dobla den oppskriften jeg fikk fra en her - og alt forsvant)

Kjøttboller m/ eplebiter, paprika, løk og hvitløk - i tomatsaus

Couscous m/løk, tomat og div. urter

Lefseruller med laks, dill og rødløk

Båtpoteter

Canarispoteter

Foccatiabrød

Chorrizzo-pølse

Marinerte hvitløk (kjøpte ferdig)

Marinerte oliven (kjøpte ferdig)

Marinerte reker (kjøpte ferdig)

Aioli (kjøpte ferdig)

Knallsuksess! Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres deilig ut med Italia! Vi får prøve oss på en sånn tur om en stund, bare min kjære og jeg.... I dag har vi forresten 13 års bryllupsdag :-)

Vi hadde følgende meny på lørdag:

Tzatziki (knallgod - jeg dobla den oppskriften jeg fikk fra en her - og alt forsvant)

Kjøttboller m/ eplebiter, paprika, løk og hvitløk - i tomatsaus

Couscous m/løk, tomat og div. urter

Lefseruller med laks, dill og rødløk

Båtpoteter

Canarispoteter

Foccatiabrød

Chorrizzo-pølse

Marinerte hvitløk (kjøpte ferdig)

Marinerte oliven (kjøpte ferdig)

Marinerte reker (kjøpte ferdig)

Aioli (kjøpte ferdig)

Knallsuksess! Takk for all hjelp!

Hørtes godt ut! *sulten*

Og gratulerer med bryllupsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes godt ut! *sulten*

Og gratulerer med bryllupsdag! :)

Takk! Vi er enige om at vi ikke feirer noe i dag, siden vi hadde den festen på lørdag. Prøver å få til en Danmarkstur med ungene neste uke, så vi får heller feire litt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...