Gå til innhold

Fostervannsdignostikk eller "duotest"???


Widder

Anbefalte innlegg

Trenger råd nå. Fikk i dag brev om innkalling til genetisk veiledning på Ullevål, i forb med en fostervannsdiagnostisk undersøkelse. Noen her med erfaring med slike undersøkelser? Gjør dette stikket vondt? Kan man se nærmest like mye ved UL og denne "duo-testen"? Grunnen til at jeg ønsker fostervannsdiagn. er bare at jeg er gammal, det er ingen kjente sykdommer i familien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her finner du kanskje noen som har erfaring med duo-test:

http://www.barnimagen.com/forum/messagelist/254

Jeg anbefaler deg å gå på den genetiske veiledningen uansett hva du tror du kommer til å gjøre eller ikke gjøre. Der treffer du fagfolk som informerer deg om risikoen i akkurat deres tilfelle. De vet også antakelig en del om dagens metoder for fosterdiagnostikk.

Jeg har selv tatt vanlig fostervannsprøve, men det var i 1998 (også pga. alder). Det gjør ikke vondt i det hele tatt. De tar først en grundig UL, og så stikker de en tynn nål inn på riktig sted. Det er fort gjort. Det skumleste var de nærmeste timene - man vet jo at det er en (ørliten) risiko for at "forstyrrelsen" skal føre til spontanabort. Etter etpar døgn er risikoen tilbake der den var før prøven, men det tar etpar uker å få resultatet, fordi den må dyrkes i et laboratorium. Du får vite mer om prosessen på veiledningen.

Man har dårlig tid etter at resultatet er kommet dersom det er aktuelt å avbryte svangerskapet, så det kan være lurt å tenke litt gjennom saken på forhånd. Men de aller fleste får jo beskjed om at fosteret er kromosommessig normalt. Det fikk vi også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du kanskje noen som har erfaring med duo-test:

http://www.barnimagen.com/forum/messagelist/254

Jeg anbefaler deg å gå på den genetiske veiledningen uansett hva du tror du kommer til å gjøre eller ikke gjøre. Der treffer du fagfolk som informerer deg om risikoen i akkurat deres tilfelle. De vet også antakelig en del om dagens metoder for fosterdiagnostikk.

Jeg har selv tatt vanlig fostervannsprøve, men det var i 1998 (også pga. alder). Det gjør ikke vondt i det hele tatt. De tar først en grundig UL, og så stikker de en tynn nål inn på riktig sted. Det er fort gjort. Det skumleste var de nærmeste timene - man vet jo at det er en (ørliten) risiko for at "forstyrrelsen" skal føre til spontanabort. Etter etpar døgn er risikoen tilbake der den var før prøven, men det tar etpar uker å få resultatet, fordi den må dyrkes i et laboratorium. Du får vite mer om prosessen på veiledningen.

Man har dårlig tid etter at resultatet er kommet dersom det er aktuelt å avbryte svangerskapet, så det kan være lurt å tenke litt gjennom saken på forhånd. Men de aller fleste får jo beskjed om at fosteret er kromosommessig normalt. Det fikk vi også.

Lykke til!

Tusen takk for grundig svar, laban!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Jeg har tatt Duo-testen pga høy alder.Det er ikke fostervannsprøve, men en test du tar før en event fostervannsprøve. Du kommer inn til samtale på sykehuset, for å avgjøre om dere skal ta fostervannsprøve eller duotest (dette har du sikker gjort). ved duotest tar du blodprøve først, noen dager senere tar du ul. ut fra svarene der, finner legen ut hvor stor sjanse det er for at det er noe i veien med barnet. Hvis resultatet viser at det er en halv prosent eller mer sjanse for at det er noe i veien, får du automatisk tilbud om fostervannsprøve.Hvis du velger duotest, får du ikke fostervannsprøve (med mindre resultatet er som nevnt).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duo-test sammen med scanning brukes til å vurdere risikoen for "feil" ved barnet. Det er ingen sikker test, men den er temmelig sikker. Viser testen at risikoen er stor, bør man ta fostervannsprøve for å finne ut av det 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...