Gå til innhold

Erstatte en avhengighet med noe annet?


Gjest avhengighet og sånt

Anbefalte innlegg

Gjest avhengighet og sånt

Etter å ha vært innom både rusproblemer , nettavhengighet , treningsnarkoman og overspising skjønner jeg at det er et eller annet jeg sliter med. Og at det å fokusere på symptomet ikke er så utrolig nyttig.

Endel sier jo at alkoholisme er en sykdom og ikke en karakterbrist. Har det noe med moral og negativt karaktertrekk å være tilbøyelig til å fråtse i mat , alkohol whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke moralforklaringen er så god. Det er jo visse ting man kan være avhengig av og som anses som veldig moralsk. For eksempel arbeidsnarkoman og treningsnarkoman kan oppfattes som noe positivt i en del sammenhenger.

Interessant at du har hatt så mange ulike avhengigheter, sikkert fornuftig å analysere og finne litt mer ut av dette for det er ikke bra når noe tar over livet så mye som en destruktiv avhengighet til noe. Å ha en avhengighet kan kanskje være noe som gir struktur i hverdagen og som får fokus bort fra plagsomme følelser og tanker. Så gjelder det å finne bedre måter å takle ubehaget på enn å skyve til side problemene med avhengigheter...?

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at det er noe du sliter med psykisk. Kanskje du bør snakke med noen om det? Jeg sliter med det samme (trøstespising), men prøver å fokuserer på sunnere alternativer som trening og husarbeid/hobbyer/plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...