Gå til innhold

Anke til Trygderetten på "ung ufør"


Gjest Ung ufør?!

Anbefalte innlegg

Gjest Ung ufør?!

Hei! Jeg er en kvinne på 36 år, gift og har to barn under 10 år. Jeg har vært syk siden ungdomsårene med psykisk sykdom og Ulcerøs kolitt. Noen få år senere, og før jeg fylte 26 år, fikk jeg diagnosen Bechterew. Jeg har god dokumentasjon på alt dette. Jeg fikk midlertidig uføretrygd for tre år nå i vinter, men jeg søkte også på "ung ufør", men fikk avslag. Dette klaget jeg inn til NAV lokalt, men fikk avslag. Så ble klagen sendt til NAV i fylket, og jeg fikk avslag igjen. Jeg har grundig dokumentert sykdommene og mitt funksjonsnivå, og det foreligger uttalelse fra psykiater som anmoder ung ufør. Til og med trygdekontorets egen rådgivende lege (NAV lokalt), uttaler at jeg har krav på ung ufør. Likevel får jeg altså avslag. Avslaget begrunnes med at jeg i en periode på 90-tallet greide å ta litt høyere utdannelse. Men det jeg har forklart, og som NAV ikke vil ta hensyn til, er at jeg som student hadde rikelig med frihet. Det stiltes omtrent ingen andre krav til meg enn å bestå eksamen. Derfor tok jeg dagene som de kom, leste når det passet, gikk på forelesninger når det passet, osv. En annen ting er at jeg aldri fikk fullført hele utdannelsen. Jeg gikk fire år på høyskole, men er ikke blitt "noe", om du forstår. Så jeg har etter det ikke fått brukt "utdannelsen" min i arbeidslivet. Jeg har også vært mye sykmeldt. Så hva gjør jeg nå? Jeg vil klage/anke til Trygderetten. Er det lurt å skaffe advokat, og har jeg krav på fri rettshjelp siden jeg er ufør? Har jeg en GOD SAK i dine øyne? Hvis jeg taper igjen, blir jeg sittende igjen med saksomkostningene? Må jeg vitne i en slags rettssak? Hvordan fungerer det? Takknemlig for svar fra Advokaten og andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Trygderetten er ikke en rettsinnstans innenfor domstolene, og du blir ikke idømt saksomkostninger om du taper saken din.

Du blir ikke innkalt som vitne, alt avgjøres etter din skriftlige fremstilling og NAV sitt saksinnlegg.

Det er viktig at du sender inn fyldig skriftlig dokumentasjon for ditt syn på saken, og hvorfor du mener at du aldri har vært i full jobb eller skolegang pga sykdomm du ervervet før fyldte 26 år.

Jeg vet ikke om det lønner seg å engasjere advokat.

Jeg har hatt to saker inn for trygderetten, i den ene saken fikk jeg medhold og i den andre avslag.

Se denne siden for mer informasjon:

http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2007omregistreringsavgift.pdf

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat Thomas Myran

Hei! Om du har en god sak eller ikke, kan jeg ikke si noe om uten å se papirene dine. Generelt kan jeg si at det henger høyt/kreves mye for å bli beregnet som ung ufør. "Ung ufør" er ingen ytelse det kan søkes på, kun en måte å beregne pensjonen på, så hvis trygdekontoret har behandlet dette som et krav om en ytelse, er det en saksbehandlingsfeil. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg en advokat i dette spørsmålet, da ev. tilståelse av ung ufør er en komplisert vurdering. Om du får fri rettshjelp avhenger av din og ev. samboer/ektefelles inntekt og formue. For enslige er grensen 230'/år, par 345'/år, samt ikke formue over 100.000 (bolig ikke medregnet). Det er ikke snakk om saksomkostninger i trygdesaker i Trygderetten. Alt foregår skrifltig, og du må ikke vitne eller noe. Advokaten din vil gjøre alt som trengs. Hvis du ønsker bistand i saken, kan du jo ringe meg på 419 29 900. Mvh. Thomas Myran Advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...