Gå til innhold

Abort?


Buddeia84

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 23 år som akkurat har finni ut at jeg er gravid ved en enkel hjemmetest. det var liksom ingen tvil, siden det dukket opp to røde streker så fort jeg tok den vekk fra urinstrømmen. nå sitter jeg å ikke aner hva jeg skal gjøre. jeg har fortalt det til min mann, vi giftet oss for 1,5 mnd siden. hadde litt ubeskyttet sex på bryllupsreisen. da jeg kom hjem for en drøy mnd siden tok jeg en graviditetstest, denne var da negativ. for 2 uker siden ventet jeg mensen, men den kom aldri, så det er grunn til at testen ble tatt i dag. Typen ble veldig glad over å høre nyheten, men jeg nå føler meg superdeprimert og føler det blir helt feil og er skikkelig lei meg. har ikke utført ubeskyttet sex siden br.reisen så alt tyder på at det må ha vært da jeg ble gravid, men jeg får det bare ikke til å stemme! når den først viste negativt og nå plutselig positivt? er veldig usikker på om jeg vil beholde barne, da jeg for øyeblikket er arbeidsledig (akkuratt endt en utdannelse) og hele situasjonen i seg selv passer ikke! hva synes du jeg skal gjøre? hvor lang tid har jeg på å bestemme meg for en abort eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Selvbestemt abort skal skje innen utgangen av svangeskapets 12 uke.

Dersom det er to uker siden du ventet mensen, så kan du regne med at du er ca 6-7 uker på vei. Du er derfor innenfor fristen en god stund ennå. Dersom du skulle ønske en medisinsk abort (med medikamenter, ikke kirurgisk inngrep) så må det skje innen uke 9.

Ta kontakt med www.amathea.no for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok vel den første testen for tett innpå befruktningen, det tar som regel minst 14 dager før testen viser positivt. Svangerskapets lengde regnes fra siste mens' første dag så om du har en syklus på omtrent 28 dager så er du rundt 10 uker på vei. Skal du ta det bort må du ringe lege med en gang, grensen er ved fosterets 12 uker.

Å ta abort bare fordi det "ikke passer" synes jeg er forkastelig, dere visste utmerket godt da dere hadde "litt ubeskyttet sex" at det kunne bli barn av det og bør absolutt ta følgene og ansvaret for det dere har gjort.

Jeg er temmelig sikker på at du vil angre på at du tok det bort, men det er uhyre sjelden man angrer på det barnet man fikk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En test er ikke pålitelig før den dagen du venter mensen, så jeg vil tro at den første testen var for tidlig. Hvis du skulle fått mensen for 2 uker siden, er du ca 6 uker på vei nå.

Det er en overveldende følelese å stå med en positiv test i hånden, uansett om svangerskapet var planlagt eller ei. Og mannen din er tydligvis glad for nyheten! Ikke gjør noe forhastet, du har god tid ennå, og etter en abort er det for sent å angre! Og et svangerskap er langt, du har fortsatt tid til å skaffe deg jobb.

Uansett: Gratulerer og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slik for ordens skyld tror du det noen gang kommer til å passe å få barn? Hos oss fant vi ut at vi bare fikk hoppe i det. Vi har ikke angra i det hele tatt. Nå er du nyutdanna. Dersom du ikke fullfører dette svangerskapet begynner du i ny jobb. Da passer det iallefall ikke å bli gravid. Så trives du i jobben, utsikter for nye muligheter. Passer fortsatt ikke og plutselig er du 40 år... :-)

Første gangen jeg var gravid tenkte jeg nok at det ville vært fint om det ble SA. For meg er ikke abort noe valg. Men da det faktisk endte med en SA ble jeg veldig trist. (Vi bestemte oss for at vi måtte prøve igjen 2mnd senere å da klaffa det på første forsøk!). Så du skal være sikker på at du ikke kommer til å angre dersom du tar en abort bare fordi det ikke passer nå. Snakk med din mann om hva du føler og det han føler kanskje kan han hjelpe deg litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta abort før 12. uke, hvis du skal det.

Hvor lenge etter du hadde ubeskyttet sex tok du den første testen? Den er først helt sikker minst to uker etter befruktningen. Tar du den for tidlig, kan den vise negativ selv om du faktisk er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok vel den første testen for tett innpå befruktningen, det tar som regel minst 14 dager før testen viser positivt. Svangerskapets lengde regnes fra siste mens' første dag så om du har en syklus på omtrent 28 dager så er du rundt 10 uker på vei. Skal du ta det bort må du ringe lege med en gang, grensen er ved fosterets 12 uker.

Å ta abort bare fordi det "ikke passer" synes jeg er forkastelig, dere visste utmerket godt da dere hadde "litt ubeskyttet sex" at det kunne bli barn av det og bør absolutt ta følgene og ansvaret for det dere har gjort.

Jeg er temmelig sikker på at du vil angre på at du tok det bort, men det er uhyre sjelden man angrer på det barnet man fikk. :o)

''Å ta abort bare fordi det "ikke passer" synes jeg er forkastelig, dere visste utmerket godt da dere hadde "litt ubeskyttet sex" at det kunne bli barn av det og bør absolutt ta følgene og ansvaret for det dere har gjort.

Jeg er temmelig sikker på at du vil angre på at du tok det bort, men det er uhyre sjelden man angrer på det barnet man fikk. :o)''

Vil bare si at jeg er enig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste får hetta når de får positiv test. Jeg gjorde det i hvert fall og jeg var 27 år.

Min er voksen nå og har bursdag på søndag og jeg er forferdelig glad at jeg fikk ham, selv om jeg og i forskrekkelsen tenkte abort samtidig som mora presset på det sammen. Jeg var gift og faren var overlykkelig og jeg tviler virkelig på at du vil angre på at du får barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til når du er blitt gravid så må du ta hensyn til at eggløsning kan bli forsinket i forb. Med bryllup og reise. (Blir det forresten ikke blå striper ved positiv test?) Din mann blir glad og du lei deg fordi du ikke synes det passer. Men når passer det egentlig å få barn? Enten har man fått ny jobb eller venter på jobb, så har man lagt planer for hus og reise osv. Fri abort er innen 12 uker fra siste menstruasjon. Medisinsk abort må utføres innen ni uker fra siste menstruasjon. Hvis du ønsker råd kan du snakke med sosionom ved sykehuset du hører til eller du kan ta kontakt med ulike rådgivningssentra som Amathea eller AAN, alternativ til abort. Din mann er den viktigste part å snakke, det er også hans graviditet. Jeg håper dere kommer frem til det som føles best for dere. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til når du er blitt gravid så må du ta hensyn til at eggløsning kan bli forsinket i forb. Med bryllup og reise. (Blir det forresten ikke blå striper ved positiv test?) Din mann blir glad og du lei deg fordi du ikke synes det passer. Men når passer det egentlig å få barn? Enten har man fått ny jobb eller venter på jobb, så har man lagt planer for hus og reise osv. Fri abort er innen 12 uker fra siste menstruasjon. Medisinsk abort må utføres innen ni uker fra siste menstruasjon. Hvis du ønsker råd kan du snakke med sosionom ved sykehuset du hører til eller du kan ta kontakt med ulike rådgivningssentra som Amathea eller AAN, alternativ til abort. Din mann er den viktigste part å snakke, det er også hans graviditet. Jeg håper dere kommer frem til det som føles best for dere. Vennlig hilsen Mette H Moen

''(Blir det forresten ikke blå striper ved positiv test?)''

Det er forskjell på testene. Den jeg tok hadde rosalilla streker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glede deg

Du har en mann du nettopp har giftet deg med, og som ønsker barnet, så jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne glede deg også!

"Alle" får litt hetta når de får en positiv test, selv jeg som ønsket det veldig, følte plutselig allverdens bekymringer kom over meg når jeg så den positive testen..

I dagens jobbmarked kan du relativt lett få en jobb i vikarbyrå, hvis du forter deg litt, kan du tjene opp fulle permisjonsrettigheter.

Så søker du jobber samtidig, vi har på min arbeidsplass ansatt to høygravide damer det siste året, den ene jobbet litt før hun gikk i permisjon, den andre begynte når babyen var åtte måneder og pappaen tok over permisjonen. Flinke folk vil man ha uansett, selv om man må vente litt på dem. Hvis det ikke går, jobber du som vikar, og fortsetter å søke jobber når babyen har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare 21 og under utdannelse da jeg uplanlagt ble gravid. Vi fikk "hetta" begge to, det passet jo absolutt ikke med skolegang og alt. Selv om det føltes veldig skummelt, valgte vi å få barnet og heller innrette livet deretter.

I dag spør vi oss selv om det egentlig ville passet så mye bedre om vi hadde ventet noen år. Jeg fikk jo fullført utdannelsen likevel, og ung som jeg var hadde jeg masse krefter til nattevåk og annet mens de var spedbarn. Nå, i en alder av 32, nyter jeg det å ha barn som begynner å bli store, sånn at jeg kan sove godt hver natt uten nattevåk :-) Jeg er fortsatt ung, men med halvstore barn, og det syns jeg er kjempeflott! Jeg spiller play-station med dem, tar dem i svømmehallen, drar ut på sykkelturer med dem osv, og det er moro!

Jeg syns det har vært en fantastisk opplevelse å få barn, selv om vi fikk dem mye tidligere enn vi egentlig hadde tenkt. Jeg tror faktisk det var en fordel for meg å kaste seg litt ut i det. Jeg hadde jo enda ikke rukket å ønske meg barn, og hadde dermed ikke masse forventninger om hvor fantastisk det skulle bli. Når barnet kom var jeg innstilt på å ta ting som de kom uten å kreve at jeg skulle være overlykkelig. Så ble jeg etter hvert ganske overveldet av det store og fantastiske ved å få et barn allikevel.

Husk også at dere vil være to om å ta vare på den lille, du kommer ikke til å være alene om ansvaret. Og du har mange måneder på deg før barnet evt. kommer. Etter hvert som månedene går og magen vokser, skjer det noe med en gravid kvinne. Man forbereder seg mentalt på det som skal komme sånn at man er klar til å ta imot den lille når tiden er inne.

Lykke til med avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...