Gå til innhold

Tran


Sofline

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag (i Danmark) og fikk en brosjyre hvor det blant annet stod om kosttilskudd under svangerskapet. Der står det blant annet at gravide ikke bør ta "levertran", for det inneholder mye A-vitamin, noe som kan være skadelig for fosteret.

Jeg tar norske tranpiller, og der står det at dagsdosisen inneholder 31% av anbefalt daglig inntak av A-vitamin, og det burde da ikke være for mye. Kan det være den danske "levertranen" ikke er det samme som norsk tran? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke noe om forskjell på dansk levertran og norsk tran. Men min lege sa at nå hadde nyere undersøkelser bevist at det å ta tran siste 20 uker av svangerskapet økte barnets iq med 4 poeng. Så derfor tar jeg tran. Vil tror det er litt forskjell på levertran og vanlig siden de har så forskjellig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om forskjell på dansk levertran og norsk tran. Men min lege sa at nå hadde nyere undersøkelser bevist at det å ta tran siste 20 uker av svangerskapet økte barnets iq med 4 poeng. Så derfor tar jeg tran. Vil tror det er litt forskjell på levertran og vanlig siden de har så forskjellig mening.

Jeg tenker på om levertran rett og slett kan være fremstillt av lever hos for eksempel gris siden det skal være så mye A-vitamin i. Den norske er fremstilles av fisk, ikke sant, eller er jeg helt på jordet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på om levertran rett og slett kan være fremstillt av lever hos for eksempel gris siden det skal være så mye A-vitamin i. Den norske er fremstilles av fisk, ikke sant, eller er jeg helt på jordet?

Takk for svar!

Den norske fremstilles av fisk. Aller helst torsk tror jeg, men det kan jeg ikke svare sikkert på...

FAnt en link der det står masse om tran.

http://www.petermoller.no/eway/default0.asp?pid=225&oid=0&trg=MainPage_5575&MainPage_5575=5717:0::0:0:0:5575;::0:0:0

Her står det faktisk om at tran gir høyere iq også, mindre sjans for å få diabetes 1 osv... Vært å lese. :-) Forstår ikke hvorfor jeg ikke fant denne i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske fremstilles av fisk. Aller helst torsk tror jeg, men det kan jeg ikke svare sikkert på...

FAnt en link der det står masse om tran.

http://www.petermoller.no/eway/default0.asp?pid=225&oid=0&trg=MainPage_5575&MainPage_5575=5717:0::0:0:0:5575;::0:0:0

Her står det faktisk om at tran gir høyere iq også, mindre sjans for å få diabetes 1 osv... Vært å lese. :-) Forstår ikke hvorfor jeg ikke fant denne i går.

Jeg har tatt tranpillene igjen i dag. :-) Takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...