Gå til innhold

Selvskading


Noortje

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skrev ett innlegg tidligere om en jente på 13 som driver og kutter seg selv. Dette skyldes hovedsaklig mobbing fra klassekamerater og tidligere lagvenninner fra håndballen. Foreldrene tror hun har sluttet, fikk en sms for to uker siden om at hun hadde kuttet seg selv igjen. Saken er den at jeg ba henne snakke med helsesøster eller en lege eller noen andre hun kunne stole på som kunne hjelpe henne. Helsesøster tok kontakt med barnevernet og da ble det baluba av en annen verden som på meg virker som ble meget traumatisk for denne jenta. Ihvertfall så ville hun ikke at foreldrene skulle vite at hun kuttet seg selv igjen. Jeg sa at jeg lovte å ikke gjøre det dersom hun ringte meg eller følte behov for å kutte seg selv, hvilket hun gjorde og hun tok kontakt. Så pratet vi i godt over en time om diverse ting, og det virket i grunn som hun følte seg litt bedre etter samtalen. Jeg føler egentlig ikke jeg kan si så mye fornuftig til henne siden jeg ikke har peiling på hvordan det føles å ha det så fælt. Ikke vet jeg om hun kuttet seg etter at vi pratet heller. Problemet nå er at hun ikke stoler på noen, ikke lege, lærere eller helsesøster siden det ble så mye styr forrige gang. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre i grunn, har bare sagt at jeg virkelig håper hun tenker over konsekvensene av å kutte seg og ikke gjør det igjen. Men ihvertfall ba jeg henne si ifra neste gang hun følte behovet igjen så vi kunne ta en prat igjen.

Hun har jo fremtidsplaner, men som hun sier, må holde ut i to år til på skolen før hun kan gjøre akkurat som hun vil. Jeg syns jo det er helt feil at det er sånn, men føler meg så hjelpesløs. Det går jo ikke på livet løs, og jeg føler at å involvere noen som kan lage styr rundt dette mot hennes vilje faktisk ikke forbedrer situasjonen.

Noen som har tips eller erfaring?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje jenta burde gå til psykolog? Dette synes jeg ihvertfall ikke er en barnevernsak. Det må vel heller bli tatt tak i mobbingen og få en slutt på dette? Selvskading er jo som regel et tegn på at noe ikke er bra. Den som skader seg vil som regel heller ikke at noen skal vite om dette. Derfor er det en "hårreisende" reaksjon som ble satt iverk imot denne jenta, synes jeg. Her må det "trøs" varsomt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...