Gå til innhold

Hjelp til fargevalg


Gjest Lurer litt på dette

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette

Vi skal pusse opp huset vårt og jeg spekulerer på hva slags farger vi skal ha.

Jeg liker det lyst. På hytta(et lite gammelt hus) har jeg malt alle vegger rent hvite.Møblene (loppisfunn) er også hvite med unntak av noe mørkt tre.. Tregulvet er malt lysegrått. Har ellers en blanding av fransk/engelsk shabby shick med blomstrete tekstiler og slikt i lyseblått og litt rosa som eneste brytningsfarge fra alt det hvite. Ble veldig fornøyd med resulatetet der og har lyst til å male alt rent hvitt hjemme også. Dette er også et gammelt hus, men boarealet er 250 kvadratmeter.

Men er litt usikker. Huset er mye større enn sommerhuset og blir det kan hende virkende kaldt til vinteren om alt er knall hvitt?

Skal dessuten ut med nesten alt av møbler og tenkte satse på lyse farger der også. Ser for meg en sommerlig stil og kjøkkenet som er i eik, skal males hvitt,veggene skal males hvite. Kan jeg da male tregulvet hvitt eller kanskje lysegrått? Eller bør jeg kanskje male det i en terrakottafarge? Det er slitt og kan ikke slipes ned pga rustflekker.

Jeg ser ikke for meg shabbyshick-stilen hjemme. Det skal være sommerlig der også, men mer stilrent.

Hvordan blir det til vinteren tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lurer litt på dette.

Hvorfor kan ikke gulvet slipes ned på grunn av rustflekker?

Gulvet er gammelt.Sannsynligvis fra da huset ble bygget i 1913. Vi har slipet det tidligere og det er noen store sorte flekker som ikke blir borte. Vet ikke hva disse flekkene kommer av. Kanskje spiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet er gammelt.Sannsynligvis fra da huset ble bygget i 1913. Vi har slipet det tidligere og det er noen store sorte flekker som ikke blir borte. Vet ikke hva disse flekkene kommer av. Kanskje spiker?

Hvis det er spiker er det på tide å skifte ut gulvet. :-)

Men hvis dere bare vil male det, ville jeg ikke malt det hvitt var jeg dere, kanskje grått. Det var vanlig med malte gulv den tiden så vidt jeg vet. Jeg er tilhenger av man bevarer husets opprinnelighet og ikke gjør det hypermoderne. Dermed ikke sagt at det ikke kan være moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette.

Hvis det er spiker er det på tide å skifte ut gulvet. :-)

Men hvis dere bare vil male det, ville jeg ikke malt det hvitt var jeg dere, kanskje grått. Det var vanlig med malte gulv den tiden så vidt jeg vet. Jeg er tilhenger av man bevarer husets opprinnelighet og ikke gjør det hypermoderne. Dermed ikke sagt at det ikke kan være moderne.

Du stemmer altså for lysegrått. Ikke hvitt.

Ja vi skal forsøke å tilbakeføre mest mulig til gammel stil.

Det betyr å skifte noen vinduer og rive ned det senkede taket på stua. Huset er litt ødelagt. Tror det skjedde på 70-tallet. Var vel da man gjorde sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostepop1365380989

Hei!

Vi har akkurat totalrenovert vårt hus fra 1895. Jeg har malt ALLE veggene i hele huset i en farge som heter Refleksjon. Den er nesten helt hvit, men med litt grått i. I stua har vi en beige sofa, i tv-stua en helt hvit skinnsofa, men bord, tv-bord, sjenk og vitrineskap er nesten sort. For å bryte det opp har jeg kjøpt ei matte med mye farge på og gardiner med sterke farger. Nå er det lett å endre farge på tilbehøret uten at vi må male osv.

På loftet har vi hvite kommoder og bord og tv-bord, men mørk grå sofa. Har gjort det samme for å bryte her. Matter og gardiner med sterke, varme farger. Jeg har ikke hvite gulv da. Har lagt ny laminat overalt da det gamle gulvet var ødelagt. Bøkefarget nede, lønn oppe. Jeg er svært fornøyd med resultatet, både fordi det er lyst og lett i grunnfargene og lett å endre på tilbehøret.

På begge badene har vi mørkegråe fliser på gulvet og lyse fliser på veggene. Synes det ser rent og pent ut, og også her kan vi lett skifte badematte og eventuelt håndduker for å få et annet inntrykk!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du stemmer altså for lysegrått. Ikke hvitt.

Ja vi skal forsøke å tilbakeføre mest mulig til gammel stil.

Det betyr å skifte noen vinduer og rive ned det senkede taket på stua. Huset er litt ødelagt. Tror det skjedde på 70-tallet. Var vel da man gjorde sånt.

70-tallet var et mareritt for gamle hus tror jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...