Gå til innhold

Bruk av søtpotet og squash


Elis31

Anbefalte innlegg

Jeg har en halv squash igjen. Noen tips hva jeg kan bruke den til?

Er det noen som har noen tips om hvordan tilberede retter ut fra disse grønnsakene, tenker ikke nødvendigvis at alt skal være i en enkelt rett

- squash

- søtpotet(skal den behandles som vanlig potet?)

- aubergine

Og hvordan får dere i dere nok spinat og brokkoli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Og hvordan får dere i dere nok spinat og brokkoli?

Squash og aubergine bruker vi ofte på grillen. Godt å grille dette, bruker gjerne litt krydder eller olje på. Søtpotet vet jeg dessverre ingenting om.

Spinat spiser vi aldri hjemme hos oss, men vi bruker mye andre grønnsaker da.

Brokkoli spiser vi veldig ofte til middag, dette fordi dette er en av grønnsakene som sønnen min synes er god og spiser godt av. Kokt brokkoli synes vi i grunn passer godt til veldig mange middagsretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Burlefot

Søtpotet bruker jeg endel i gryteretter, skjærer i terninger og bruker omtrent som vanlig potet. Passer godt til indisk mat og andre litt krydrede gryter.

Spinat bruker vi også ofte, hvis vi får tak i fersk spinat bruker vi det som salat, eller i pai sammen med rødløk og andre grønnsaker etter smak. Frossen spinat har vi enten som kremet sidegrønnsak eller ofte i en pastarett med godt krydret kremet spinat og enten røkelaks eller kylling blandet i.

Og broccoli er svært ofte brukt som kokt/dampet sidegrønnsak, eller i diverse wok- og gryteretter. Samme med blomkål.

Squash er jeg mindre begeistret for, smaker så lite, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet er veldig godt å bake i ovnen sammen med andre grønnsaker (poteter, gulrøtter løk, osv) og f.eks. kylling.

Pensles med en del olje og bakes ca 1 time i ovnen, til grønnsakene er blitt myke og gyllne. Smaker kjempegodt sammen med en saus og kokt brokkoli/erter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Hva mener du med nok spinat og brokkoli?

Skjønte ikke jeg heller. Akkurat som man måå ha i seg nok spinat :P Jeg har spist spinat èn gang på sikkert 10 år :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke jeg heller. Akkurat som man måå ha i seg nok spinat :P Jeg har spist spinat èn gang på sikkert 10 år :o)

Vi kjøper av og til de fylte fiskene med spinat (Kapteinens?), og det er vel den enest spinaten vi spiser.

Broccoli har vi av og til, men det er ikke mye vi spiser av det. Får vel kanskje i oss litt lite jern....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke jeg heller. Akkurat som man måå ha i seg nok spinat :P Jeg har spist spinat èn gang på sikkert 10 år :o)

Jeg kom på at det kanskje er fordi de ikke drikker melk, og vil få i seg kalk fra det. Men det er nærmest umulig. Selv om brokkoli inneholder kalk, må man spise over et kilo om dagen for å få i seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker spinat til å lage suppe av. Masse frossen spinat, litt jevning, buljong og krydder, grønne erter, mais og hardkokt egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet er jeg ikke kjent med. Squash har vi brukt en sjelden gang i gryteretter. Smaker godt i mat med mye krydder.

Brokkoli er ungene glad i. Vi har det som tilbehør til endel forskjellig, fiskeboller, kjøttboller, etc.. Jeg begynner å få ungene på glid for å spise blomkål også. Jeg sier at det er nesten som brokkoli, bare hvit..

Spinat er godt i mye mat. Man kan ha det i bakverk som f.eks suppebrød/horn, eller i paier og gratenger. Eller på hvit fisk sammen med hvitløk og krydder. Jeg syns man må bruke fersk spinat, frossenspinat har en ekkel bismak som ødelegger hele retten - syns jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...