Gjest undrende Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Hei, grunnet pustevansker fikk jeg på fredag hjelp hos legevakten med astmamedisin (ventoline, 0,2 mg salbutamol), betyr dette at jeg har astma og må bruke dette preparatet framover. Eller er dette en bivirkning av allergien min. Var også hos en lege for en uke siden og ba om hjelp til denne tunge pusten, men fikk ikke dette siden dette var reseptbelagt. Hva skal jeg gjøre for å få tilgang til denne medisinen på fast grunnlag. Jeg kan ikke dra til legevakten hver gang jeg trenger denne hjelpen. Kan jeg forresten trene med astma (jogging, styrketrening), hvis så bør jeg bruke preparatet før treningene eller unngå dette?? Og så ett spørsmål om tuberkolose. Faren min fikk påvist tuberkolose i julen. I denne forbindelsen var det naturlig at vi andre i familien skulle teste oss. Alle mine søsken fikk innkallelse, men ikke jeg. Jeg ringte helsesøsteren i min kommune (jeg bor i en annen kommune enn min far) hvor jeg fikk beskjed om at jeg skulle vente på en innkallelse til en test for tuberkolose. Noe som legen for faren min skulle ordne. Hva skal jeg nå gjøre. Skal jeg bare la det bli med det og regne med at jeg ikke er i noen risikogruppe??? Jeg er selvfølgelig bekymret for at astmaen jeg har er tuberkolose, da jeg aldri har hatt astma før, og siden jeg har ett barn. Kan tuberkolose ligge latent i kroppen lenge??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28258-trening-og-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Jeg glemte vel å gi ett par opplysninger. Jeg er mann, 29 år. Og hadde idag blodsmak i munnen, noe som antageligvis kommer fra nesen. Fikk det iallefall etter sykkelturen til jobb. Jeg har også vage smerter i mellomgulvet, noe som kom i forbindelse med pustebesværet. Ellers så har jeg også en litt dårlig mage grunnet pustebesværet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28258-trening-og-astma/#findComment-114425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Jeg glemte vel å gi ett par opplysninger. Jeg er mann, 29 år. Og hadde idag blodsmak i munnen, noe som antageligvis kommer fra nesen. Fikk det iallefall etter sykkelturen til jobb. Jeg har også vage smerter i mellomgulvet, noe som kom i forbindelse med pustebesværet. Ellers så har jeg også en litt dårlig mage grunnet pustebesværet. Dette var et stort spørsmål. Jeg skal prøve å svare på i allefall noe. Det skulle ikke være noe i veien for at du kunne få og bruke Ventoline, som er en astmamedisin til bruk ved anfall av tungpust. Den har ingen store bivirkninger og er ikke på noen måte farlig. Det å stille en astmadiagnose krever litt mer enn legevaktbesøk. Du bør inn til en allmennpraktiker eller lungelege for å foreta de forskjellige lungefunksjonsprøvene og blodprøver. Om det viser seg at det er astma, vil du få ovennevnte medisin til bruk før du skal trene og for å kupere et anfall av tungpust. Dette er en medisin du alltid skal ha med deg i lommen i tilfelle du skulle reagere på noe og bli tungpusten. Målet med astmabehandling er at man skal kunne leve veldig normalt ved hjelp av god medisinering med minst mulig bivirkninger.Om det var en reaksjon pga allergien din, er det vanskelig å si noe om. Mht tuberkulose så kan du selv ta en telefon til din fars lege og etterlyse innkallelse, har han sendt henvisning osv. Hvis svaret er ja, kan du kontakte mottaker av innkallelsen. Om man bor sammen med tuberkuløse kan man bli "smittet" slik at man danner antistoff, men ikke blir syke selv. Tuberkulose smitter ved dråpesmitte ( f eks hoste rett i fjeset på en annen). I våre tider hvor man er relativt godt ernært, skal det nemlig mye til før man blir smittet, egentlig. Men av hensyn til ditt barn, ville jeg nok bedt om innkallelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28258-trening-og-astma/#findComment-114500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.